söndag 30 november 2008

Reviderat om Thailand

Jag fick den när den var ny från trycket, den reviderade och omarbetade upplagan av Britt-Marie Bergman Saengkhamchus bok Resa i Thailand.
Kort sagt - alla av de 250 000-300 000 svenskar som nästa år kommer att åka till Thailand (om landet finns kvar) borde få en direkt order att läsa den här boken. Den raderar ut fördomar, påståenden och uppmanar till respekt. Andra böcker man hittar som ska ge en bild av Thailand för en som är besökare späder istället på både fördomar och ytligheter och understryker att det är "vi och dom" - det gör inte Britt-Marie. Hon är själv bosatt i Thailand och gift med en thai. Hennes vardag kan man tjuvtitta in i här.
När jag själv läst boken bad jag Rodjana läsa och hon säger att det är som en repetition av skoland både historia och geografilektioner kryddat med fördjupningar om sådant hon själv inte hade en aning om eller glömt.
Jag lärde "känna" Britt-Marie Bergman Saengkhamchus och hennes Ging när jag var nere och gjorde ett jobb på henne för veckotidningen Allas och för Sveriges Radios Meny i P1.
Långt tidigare fick jag förmånen att läsa boken i förstaupplaga.
För övrigt umgås jag med Britt-Marie titt som tätt genom hennes kryss som publiceras i ömsom Expressen och Allas veckotidning.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Verkar vara en mycket läsvärd bok!Du skriver att den raderar ut fördomar och påståenden, vilka av dessa är de mest förekommande anser du?

Anonym sa...

Har boken som vi faktiskt had emed oss i ryggsäcken sist trots att det int eär något pocketformat på den, perfekt kan jag lova!
Mvh Carina