söndag 30 november 2008

Kejsarolvon som blommar - ishinken som fryser hösten och rådjuren som spankulerar fritt



-Kom får Du se, sa Roland på gotländska när jag gick upp till trädgården för att mata komposten med sådant den äter md förtjusning.
Och där mitt framför ögonen på mig i skymningsljuset den första advent - een blommande buske som gav ifrån sig en doft av tobak, syren och mandel från små blommor som är rosa, nästan som porslinsblommor.
Busken står i skydd av en bergskant som fungerar som ett värmebatteri och så är jorden kanske en av områdets bäst kompostfyllda.

Hur kallt det varit är väl det här ett tecken på, Grannen Anita tlömde ur sin vattentunna som inte tål issprängning och så har den stått, isklumpen trots tinande väderlek och med hösten infrusen.

Det är inte något konstiogt med busken som blommar och har inget med miljöeffekter att göra (ingen har hittills kommit med ett hållbart argument om att utsläppen påverkar miljön). Det här är ett hybridkejsarolvon (viburnum bodnantense) vars ursprung är hämtade från västra Kina och från Himalaya (V.Grandiflorum)
Det som kommer att hända nu när kylan sätter till är att alla bladen kommer att falla av som på en sen höst, men blommorna kommer att forsätta lysa upp vintermörkret. Någon gång under vårvintern tar blommningen ytterligare fart. Det är den och julrosorna som är vinterblommande hos oss upp på Fyndet.

Tre rådjur idag, hur orädda som helst, spankulerade omkring bland julrosor och grönkål. I stort sett det enda ätbara på odlingsnivå vilket påminner mig om att mina palsternackor och min haverrot är skördemogen nu sedan yttjälen släppt.

Inga kommentarer: