söndag 30 november 2008

Anka som lördagsgodis

Jag är barnsligt förtjust i anka, den här kunde varit fetare.

Vi hade egentligen tänkt oss att äta dopp i grytan, det vill säga sukiyaki och gick omkring i butiken och plockade råvaror. Mitt i plocket hittade vi franska ankbröst och eftersom vi både hade grädde, savoykål och tryffel hemma så blev det självklart att stoppa med oss ankbrösten och ändra planerna helt.
Det blev inte sämre av att det var sista dagen för ankbrösten så när jag påpekade det sänktes priset raskt från 249 kronor kilot till 100 - utan diskussion.
-Vad gör Du? frågade lilla Alma.
-Jag prutar på ett gammalt hederligt sätt, svarade jag.

Sedan hem och och så stuva savoykålen, tryffel i sist före servering. Samtidigt kokade jag lite kvarbliven färsk rödkål också, i gammal åldrad glögg som spetsats med vitpeppar och en bitte liten skvätt äppelcidervinäger.
Pannan på stenhårt och så snittade jag skinnet på ankbrösten lite lätt. Skinnsidan ner i exakt fyra minuter och sedan två minuter på andra sidan. Ugnen står på 190 grader, in i exakt elva minuter och sedan ut och in i folie exakt 9 minuter.
Brösten skärs i skivor och läggs för med de olika kålen.
Det bleev en god lördagskväll.

Inga kommentarer: