torsdag 6 oktober 2011

Skördegryta och obesvarad fråga om säd

Vad är detta?


I veckan som var började jag gräva alla 250 kvadratmetrarna i köksträdgården, resterande 50 kvadrat är gångar, sittplats och två komposthögar. Jorden är som marsipan, jag gillar det, mör och svart och näringsfylld.




På ett ställe där det är lite elakare, lite sämre, inte mer än två decimeters myllande jord, sådde jag kubbvetet. Av ett enda ax förra året har det blivit tillräckligt för att så till ett bröd för nästa år. I samma ögonblick kommer Reisi med ett rö i handen. Det är ax hon fick av samma människa jag fick kubbvetet. Nu undrar vi vad sjuttsingen det är...någon?



Hemma försöker jag variera kosthållningen så gott det går nu när två av oss går på LCHF, en är fyra år och en är lite pipig med nästan allt just nu.

-Det är ju alltid samma, fick jag höra häromdagen.

Jag frågade hur hon menade exakt.

-Bönor, rotsaker, bönor av olika typer, gurkor och mangold...

Så Du tycker det är samma smak då alltså?

-Nej det smakar inte lika men det är samma grejer hela tiden.

Idag hade vi kokt högrev som var så mör att den smälte i munnen, ganska många lagerblad, skärbönor och pinser, två små babysquash innan frosten behagar ta dem. Vad säger Du hur likt var det laxen i veckan?

-Rödbetssalladen hade bönor.

Det är alltså den som får Dig att utropa "Det är alltid samma".

-ja, nej, jag menar äsch!

Inga kommentarer: