lördag 21 november 2009

Värsta scenariet - August med pärla i näsan - Atrid Lindgrens Barnsjukhus Nästa!

"Fångad näspärla under fredagsmyskväll"

August hinner hitta på grejer fortare än en gris hinner blinka.
Eftermiddagen tillbringades nämligen på Astrid Lindgrens Barnsjukhus i Stockholm sedan de ringt från dagis och berättat att August var lite i panik efter att ha pillat in en pärla i ena näsborren. Hur man en försökt ville den inte komma ut.

Jag ringde sjukvårdsupplysningen om råd och sköterskan där lät som farbror Melker i Saltkråkan (hela scenariot fick lite Astrid Lindgren-stuk över sig.
-Lung, bara lugn, sa hon. Det här ska gå så bra så, men han måste in till sjukhus, förstår Du?
Ja, jag förstår för det är ett sådant pillerilljobb med små näsor och lite större hala halsbandspärlor och man behöver specialredskap för att inte göra näsan illa..
-Ja ja ta det bara lugnt nu.
Jag är lugn - jag har en hel hög av barn - jag är lugn och jag är van att sådant här händer - (Gaston är sydd i ansiktet värre än Salming).
-Ja bara man är lugn så...... Sluta nu!

Vi for upp till Astrid Lindgrens på Karolinska och i värsta fredagstrafiken. Där blev vi visade till öron näs och hals och blev sittande med kölapp i väntan på läkaren.
-Kan Du fräsa August - frågade jag för ingen hade bett honom om det tidigare kom jag på för två och ett halvtåringar brukar inte vara så bra på att fräsa.
Han fräste och jag såg den blå pärlan skymta i höger näsborre och gjorde mig beredd med lillfingret.
En gång till.
Shit, jag fick ur den, lätt som en plätt.
Vi gick tillbaka till kassan och meddelade att vi inte behövde någon läkare - "barfotaläkaren från kulturrevolutionen" hade klarat biffen galant själv och pärlan ska jag spara tills han blir myndig.
Kul fredagsmysutflykt!

Inga kommentarer: