lördag 21 november 2009

Trafikkamera - människokontroll


Jag påminner mig om det varje gång jag är ute på långtur med bilen.
Familjen ute och reser och då slår det mig hur lätt det är att kontrollera våra rörelser, var jag far fram, och vid vilken tidpunkt, till och med varthän jag ska - riktningen.

Alla vägkameror är "skarpladdade" och levererar bilder.
Min bil och min familj kan inte resa någonstans utan att vara iakttagna.
Detsamma vid in och utfart ur Stockholm - de bilderna är dessutom offentliga handlingar så vem som helst kan gå in och kontrollera våra rörelser.
Det här är naturligtvis inte förenligt med ett fritt samhälle utan liknar den framtid som vi bävat för - när den är här är det knappast någon som reagerar.

"Har man inte rent mjöl i påsen"...hör jag signaturerna; "hederliga skattebetalare och ärliga svenskar" mummla.

Det handlar inte om det - inte ens om att minska antalet trafikolyckor - för det finns det andra förvisso dyrare men dock incitament att ta till. Det handlar i det här läget om kontroll, övervakning och i förlängningen en fara för demokratin om kamerasystemen börjar utnyttjas i riktning mot förtryck.

Jag vill inte bli kontrollerad!

1 kommentar:

Anonym sa...

Håller med dig, men vad jag hört är att alla kameror inte är "skarpladdade".