lördag 28 november 2009

Möra svartrötter med brynt smör

Djupgrävde en halvmeter drygt här i våras för att kunna odla svartrötter - tror att det här landet kan bli en bra sparrisbädd så småningom. Ska köra en säsong med potatis här först, min Alströmerpotatis från 1700 talet.

Jag är lyckligt bortskämd med min kålgård - kände det idag när jag gick upp i gråvädret för att skörda mina första svartrötter - tack för klimatförändringen - förra året gick det bara att skörda svartrot till slutet av september, nu tror jag baske mig vi får dem till julbordet tillsammans med vår vinterpotatis (och det är färskpotatis).
Idag blev de serverade med riktigt brynt smör, Valios normalsaltade.
I morgon tar jag en tur upp och skördar lite av våra haverrötter och serverar dem med en nötig hollandaise som förrätt.
Våra svartrötter är mörare och godare än sparris, ta mig fan!

Inga kommentarer: