lördag 22 december 2007

Griljera så här.

Nu är i alla fall skinkan så gott som klar. Den har svalnat i två grader på balkongen.
Jag kokar av tradition alltid skinkan för då kan jag "mata den" med lagerblad, nejlikor, kryddpeppar, vitpeppar, lök och en morot.
Bara att griljera kvar och då kom jag ihåg att jag den fjärde december förra året bloggade om vår traditionsbundna adventsskinka.
Det är lite knepigt det där med att få griljeringen att sitta liksom halvrunt om.
Lösningen heter potatismjöl och jag vill minnas att det är ett Wretmanskt knep från början. Sikta ner lite potatismjöl i ägg/senapsblandningen och lika mycket i ströbrödet, Mängd? Dela på en msk och ha hälften i var.
Det blir som ett griljeringsklister - sitter ända till påska.

3 kommentarer:

Space babe sa...

Har du kollat in Mats-Eric Nilssons varningar för skinka med mycket vatten och därför måste ha fosfater i sig för att hålla ihop?

Hoppas du har en bättre skinka!

Lagers tabberas sa...

Har läst och förstått och visste det sedan tidigare. Har vistats ganska mycket på charkuterier och köttfabriker och sett hur skinkor är ett resultat av en monteringsindustri. Värst är de "örkta" svenska skinkorna som körs ihop av fläsk i centrifuger och limmas för att sedan marknadsföras under något lockande agralt som ....skinka. Tragisk mat.
Kokte min skinka för att få det goda spadet till doppet och sedan efter klarning till ärtsoppan md resterna av köttet -griljeringsytan.

Anonym sa...

Betr griljering
fungerar men mängden potatismjöl?
1 matsked?
Jag använder klart mycket mer potismjöl alt maizena.

Dela på en deciliter, hälften i smeten hälften i ströbrödet, det är min rekomendation