lördag 22 december 2007

Tabberasets Glögg



Den här glöggen komponerade vi till Året Runt som gjorde ett mat-hemma-hos med oss och som publicerades den sjätte december. Vi serverade glöggen med tempuragrönsaker; sparris, sockerärter, blomkål, med julsmak; saffran, ingefära, lime.
Dan före dan före dan tar vi in granen för att den ska vänja sig med sockervatten på den inglasade balkongen och så sätter vi kryddorna till glöggen.

Tranbärsglögg
Glöggen kom till, som så många andra kloka och goda rätter, först i sinnevärlden, vid skrivbordet. Upplagad blev den en lyckträff med en frisk annorlunda glöggsmak.

Det här behöver Du:
1 l Tranbärsjuice
1 dl socker
1 pkt glöggkryddor
(1.5 dl renat brännvin)

Så här gör Du:
Häll juicen i en kastrull tillsammans med glöggkryddorna. Koka upp och låt sjuda i 10 minuter. Ställ att svalna och låt dra över natten. Sila sedan ifrån, hetta upp tillsammans med sultanrussin och servera. För att få ett alkoholstarkt alternativ – häll på brännvinet (efter lust, begär, behov eller smak) och värm försiktigt.

3 kommentarer:

Space babe sa...

Hallå där, rev ut ett recept ur Hem & hyra som jag tyckte verkade intressant. Det var från en chilensk familj. Nyss tittade jag närmare på det, och se, det var ju du som låg bakom texten!

Då måste jag fråga: var ska jag få tag i pumpa såhär års och vad kan jag ersätta det med istället?

Sen undrar jag: Hur är en chilensk tomatsallad?

Det där rimmade sidfläsket stämde mig till sympati för receptet.

Lagers tabberas sa...

Jo, jag gör en del mat för den tidningen.
Visst går det att få tag i pumpa så här års. Asiatiska butiker med grönsaksdisk brukar ha liksom mellanöstriska affärer och jag såg butternutpumpor, tyvärr är de ganska vattniga och dyra, på ICA. Vi har själova "EN" pumpa kvar sedan odlingsåret. Den har jag reserverat för ett stuva i röd curry, då smakar den som saftiga stora bitar av ananas.
Tomatsalladen fick tydligen inte plats. Har inte sett jobbet än självFem tomater och minst en stor gul lök, salt och peppar, några stadiga vita bönor (al dente), olivolja.
Skär löken tunn och doppa i kokande vatten och lägg sedan i iskallt vatten, Tärna eller klyfta tomaterna, blanda och smaka av.
Och sen, ta mer sidfläsk än du tror och allrahelst än vad som står i receptet!

Zwampen sa...

Vill bara säga tack för det "syrade" kycklingsreceptet.
Det blev kanon, marinerade tillsammans med korianderfrön,vitlök,ingefära och citrongräs samt nampulver.
Familjen jublade och ville ha en snar repris.
Har du/ni provat med anka någon gång?
Går i funderingar att prova ?!
God Fortsättning