söndag 9 september 2012

Djefla skitsommar, men ganska lustig ändå.

Den här lille sensommargynnare, en grön vårtbitare , Tettigonia viridissima, mötte oss härom eftermiddagen på ytterdörren

Just den här sommaren fick gå dit den själv ville. Våren otimades med grävning, fräsning, sådd och skisserna till växelbruket förväxlades och blev inget med. Annat jobb var så intensivt att hela trädgården i stort sett glömdes. När väl den var aktuell var det för sent och väldigt oplanerat. Jag gillar inte alls denna oordning, men lät den ske.

Så förlöpte sommaren åt alla olika felaktiga håll. Sniglarna tog groddarna av hundratals bruna bönor, gurkorna tror jag var dålig i utsädet. Annat var det antingen för kallt eller för varmt, för blött eller för skuggigt för.

Ändå kommer jag inte in i landet annat än med machete och då torde det väl vara som vanligt, men nej, det är några enstaka kraftiga bondbönor som lagt sig med tistlarna, det är tätt snårvindande ogräs som snärjer, det är liggande gråärter med ett mycel av förgreningar och det är ståndaktig grönkål som väntar på en frostknäpp. Allt annat är vildvuxet, rosor, buskage.

Mitt kubbvete bakåret, år två

Noterade att mina olika slags potatis ruttnat bort. Ovarsamma människor i grannskapet tar som vanligt "underdiskbänkenpotatis" med sig och sätter ut och då är bladfarsoten i luften på ett ögonblick. Väl i området tar det högst två dagar innan alla är smittade på samma sätt som hände på Irland i början av 1800 talet då 600000 människor dog av svält och en miljon flydde hungern till USA.

Det som ruttnat kastar jag på vår offentliga kompost som blir till parkeringsplats snarare än jordförbättring. De potatisar jag lyckas rädda är inte större än unga champinjoner.

Så nu, tänkte jordförbättra med fint grus och hästskit, men vem orkar kärra det och höstfräsa ner innan vintern? Jag är ju dränerad på kraft mitt i sjukdomen. Rensar ur allt som växer om det så är fröigt och ilsket ogräs och lägger på komposten varvat med höstskit (färsk hästskit) från Överby. Jag menar, alla förutsättningar till överlevnad i det växtmaterialet försvinner i hettan, spelar roll om det är kvickrot eller kirskål. Så småningom, förmodligen till våren, ska perenna rabatterna rensas och gallras, västgrupper ska delas och sättas runt. En perennrabatt ska får fortsätta ut över ena sidan och den andra ska hallonen få ta över.

Snart, förmodligen i sjukskrivna veckan, ska jag skörda mitt kubbvete och för hand skilja agnar från vetet och sedan mala. Utslaget visas här inom kort.


Inga kommentarer: