lördag 9 juli 2011

Signes Bönor Avsnitt 2

Signe för en vecka sedan

Det går så fort nu att den ena dagen i landet inte är den andra lik. Jag hade tänkt att följa bönan Signe steg för steg från frö till frukt. Jag har bara kommit till historiken och den går att läsa HÄR.

Efter att ha fått stå under glas i pallakrage under groning och till första bladen kommit upp, flyttades du ut på frilandet där de står bakom gröna bönor och vaxbönor.

Bönan Signe idag

Alla andra bönor brukar jag så i en liten grop om fem-till sju bönor tätt. När de rakar iväg får de på så sätt stöd av varandra. Så lärde mig Jugoslaverna på området, så gjorde deras mormödrar och så gör jag. Har prakiserat metoden några år nu och det ger helskotta mycket bönor.

Tyvärr, så hade jag bara åtta bönor Signe som utsäde och nändes inte lägga dem alla i en grop för då hade jag mist kontrollen över dem fullständigt och kanske lämnad groddarna åt sniglarna.

Nu hoppas jag på dels tillräckligt att smaka och dels tillräckligt till större gropsådd till nästa säsong.

Inga kommentarer: