söndag 29 mars 2009

Äta krokodil - överkurs och onödigt på gränsen till vidrigt

Alligatorkött som friterats till allmän smak.

Jag äter inte rovdjur, gränsen går vid gädda, men jag har smakat det mesta, hund i Kina, katt i Indien av en eller annan märklig anledning, krokodil, alligator, ormar och björn. Det sistnämda sött i smaken och ganska vämjeligt liksom ormen jag fick i flera serveringar i både Kanton och Shanghai. Häromdagen konfronterades jag återigen med alligator på Dupuy's i St, Abbeville. Vi åt en sen middag där, ett typiskt creol/cajuunställe dit "vanligt folk" går. Allt som serverades var friterat och ska man vara krass, och det ska man väl?, så smakade allt likadant. En krabba där jag fick koncentrera mig för att finna krabbsmak, knökfylld med ströbröd av "bästa märke". Jag såg en av de där burkarna med det ströbröd som användes, prefabströbröd så full med kemi att den kunde tävla med en varningstext för ett kärnkraftverk. Allt var vänt i och dubbelpanerat med ströbrödet och sedan friterat; krokodilen, krabban, kycklingen, räkorna, ostronen.
Nä, man blir ingen lyckligare människa av att äta andra predatorer och man blir definitivt inte lycklig av att inte smaka karaktäristik ett endaste dugg.


Tabberaset på en airboat ute i de oändliga träskmarkerna o Louisiana och på alligatorjakt

Sumpigt värre, fortfarande ser man sår efter orkanen Katrina och de alla övriga. Virke och bojar från mexikanska golfen långt inne i sankmarken, träd som möjligtvis fått fästa låg omkullblåsta, hela markstycken var uppfläkta. En tvättbjörn sat vid strandkanten noga vaksam på en alligator längre ut i det grönsörjiga vattnet så näringsrikt och en våtmark av oändlig betydelse för djurlivet. Fan vad man är privilegierad att få närvara

Inga kommentarer: