lördag 26 maj 2007

Trädgårdsdags - Tabberasets gröna

Akleja
För oss är det viktigt att ha en inramning av vackra perenner kring kökslandet - som aklejor och ...

...sprickfärdig Papaver - vallmo...
Alldeles snart kommer den här knoppen att brista och veckla ut en klarröd jättenäsduk.

...liksom perenn blåklint.
Den står alldeles bredvid gulriset och en vit vad de nu heter pytta någonting.Vitpytta kanske?

Mina vita smultron täcker marken
Vi behöver inte göra det i verkligheten egentligen - tänk - att plocka alla dessa vita myskdoftande smultron, för upp dem mot ansikltet och ...visst får man förnimmelsen?

Störar
I morgon sår jag vaxstörböna och rosenstörböna i balkongväxthuset - lägger i blöt idag, störarna är redan på plats, den nionde juni sätter jag ut de sköra fina plantorna, om en månad har jag en grön vägg.

Befriad estragon
Min estragon som ger en så god vinäger till vintern - var hotad av hjärtansfröjd. I dag efter nappatag med planteringsspaden blev min fransyska befriad.

Kålrabbi i mullbänken
Sådd för bara några veckor sedan - redan en bra bit på väg, kålrabbin som ska planteras ut i den moderna trädgården.

Dagens rabarber


Doftvägen hem
Fulkomligt sinneslugnad (och för den skull också ledbruten) tar jag doftvägen genom allén hem från trädgården eller "Tantawaan" som det heter på thai. Syrén och tidiga ängsblommor och trädgårdsdito bedövar, man liksom omsluts efter vägen.

1 kommentar:

Lilla B sa...

Fasligt mycket fint att titta på!

Idag kom potatisen i jorden här. persiljan övervintrar aldrig. Men det beror inte på kylan utan på att harkrankarnas larver äter upp pålroten.

En odlares möda har inget slut....