torsdag 17 maj 2007

Norge 17 maj


Man får väl gratulera brodersfolket på nationaldagen.
Jag hade åren mellan 1973 och 1978 i Norge. Bodde i Oslo och just denna dag var björkarnas löv som musöron uppe på Kjelsås. När jag åkte "trikken" ner mot centrum blev björklöven större och större efter varje station och desto längre ner i dalen jag kom. Nere vid Karl Johan var det sommar.
Sedan tittade vi på 17 maj tåget, såg gamlekongen vinka från sin balkong till alla drillepiker och corps och sedan gick vi till någons ateljé i närheten och drack "eggedosis"skickeligt utspädd med massor av cognac. Med denna sötbrygd sköljde vi ner vaffel, syltetøy og rømme samtidigt som vi skrek och viftade med norska pappersflaggor.
Av tradition åkte vi sedan ut till Maritpå Bygdøy.
Hur jag kom hem minns jag inte ens, kanske sov jag över bland massor av konstnärer och musiker, alla vänner.
Se, så firar man en "nasjonaldag"!

Inga kommentarer: