fredag 9 februari 2007

KARL MELANDER FOTOGRAF


Ingen annan har vare sig förr eller senare lyckats fånga Paul Bocuses engagerande blick när tabberaset håller låda.
FOTO: Karl Melander

När man jobbar ihop intensivt uppstår ett slitage, alltid.
Fotografen Karl Melander har jag jobbat med i "100 år". Och precis när vi kommit till någon slags slitagegräns så har han, på sitt alltid så försynta sätt kommit med några bilder och på sin gotländska bett mig "titte".
Senast var det en serie svartvita bilder från en arbetsresa i Haiti. Och det var så "djävla bra" helt enkelt.
Man blir så tyst, så tyst.
Jag vet varför:
Därför att bilderna har så mycket inkapslat att de upptar och berör. De tar tid!
Och så där är det alltid, man glömmer slitaget och så står man ihop i nästa stora projekt igen för att det liksom inte finns andra alternativ, ens i sinnevärlden.
Nu har jag skrivit så mycket mjuk olja om Karl Melander att Ni får titta själva:
Han visar äntligen ett begränsat antal bilder på nätet.
Så ska jag be honom lägga ut några matbilder också.

1 kommentar:

Bendel sa...

Fina bilder! Ser fram emot att också se hans matfoton.