onsdag 8 oktober 2008

Vaktelägg - en sann njutning för gom och öga



Matbloggaren Bendel väckte frågan samtidigt som vi lagade.
Vi har alltid några burkar stående hemma för att kunna ta fram inte para till Paa Low Moo utan använda som till exempel små ägg med rom eller i sallader eller som dekorationer - det är alltid gångbart med vaktelägg.
De bästa är Lamthong som importeras av våra vänner på Thaifong Food AB i Märsta där vi handlat sedan förra året tack vare deras service och att de i stort sett har allt vi behöver.
HÄR hittar du allt jag bloggat om Thaifong...
...och
...HÄR allt jag bloggat om Vaktelägg.

tisdag 7 oktober 2008

Det här är Uppsala



Igår var jag och pratade mat i Uppsala - jättetrevlig publik som blev så engagerad att de titt som tätt började prata själva påminda om smaker, dofter, minnen.

Det var länge sedan jag åkte tåg.
Nu klev jag av vid Uppsala C och fick korsa mellan cykelparkeringarna.
Visst ja, sådär är det ju.
Uppsala, cykelstaden.

söndag 5 oktober 2008

Thailändsk Paa Low Moo - hur gott som helst


Gjord på fläsklägg från Nibble Gårdsgris, kokad i många timmar i den vackraste av buljonger, bärnstensfärgad av kanel, svartpeppar, stjärnanis, krossad vitlök, vitpeppar och korianderfrön. Sedan soja av olika sorter.
Vaktelägg

När Rodjana jobbade med Christer tog hon med sig lite hemlagad Paa Low Moo till krogen. Det tog tio minuter så var den ute som en mellanrätt på en avsmakningsmeny.
Sist, men inte minst så ska vakteläggen i, så många som möjligt, bara så att de hinner bli genomvarma..
I dagens Paa Low Moo lade Rodjana en polsk-tysk accent, det som fanns kvar i surkålsburken från några dagar tidigare - det stämde fint och gav fl'äsket en behövlig syra.

Barn-kit från Gustavsbergs porslinsfabrik

Rodjana hittade den här uppsättningen på second hand. Jag har sökt överallt, men får inte någon ordning på vem som målat Selma Lagerlöfsmotivet från Nils Holgersson. Det finns en signatur både på tallriken och på fatet, men oläslig.
Visst är den fin, speciellt formen på den dubbelhanklade muggen.
Tallriken har jag en ytterligare av samma form från m,in egen barndom, en med ett mycket urtvättat Krakel spektakelmotiv av Stig Lindberg.

lördag 4 oktober 2008

Christer Lingström slutar på Edsbacka Krog

Jag fick ett mail från min gode vän Christer Lingström för en minut sedan. Ett mail som kanske chockar vänner av gastronomi, tradition och svensk kosthushållning när den är som bäst.
Christer Lingström drar sig tillbaka från Edsbacka Krog och lämnar över till "Eagle", Fredrik Pettersson.
Efter 26 år väljer Christer att fokusera på sin familj, sin hustru, sina barn och sitt nya barnbarn.
Han kommer att driva Edsbackas bistro vidare i sin egen regi och fortsätta utveckla planerna på Edsbacka Bistro Strängnäs.
Christer och Edsbacka har varit en av de viktigaste institutionerna för svenskt modernt matliv och kan bära ansvaret för att svensk smak blivit så ryktbar. Nästan alla av de namnkunniga kockar som idag för den svenska mattraditionen vidare genom egna restauranger och ett helt "eget tänk" har fostrats i Edsbackas kök och av Christer Lingström.
Jag har haft förmånen att få äta på krogen, jobba tillsammans med Christer och lärt känna hans personal sedan Edsbacka öppnade 1983 på valborgsmnässoaftonen och i somras åt jag Christers och Fredriks 25 års jubileumsmeny som jag ska återkomma till.
Så är det och så får det bli, jag har vetat om planerna ganska länge, men fick dem bekräftade för en stund sedan.

Foto: © Göran Lager 2008

Fläsk och Schwartswaldstårta mot Paa Low Moo



Dofterna är förföriska, kanel, stjärnanis, svartpeppar och det präligt feta från läggarna som ligger i den stora grytan sedan många timmar och kokar mjuka i sitt eget fett utspätt med fisksås, mörk kinesiska soja och den friska pojkens soja, på väg; en Paa low moo med hårdkokta vaktelägg.
Koket är en reaktion på veckan som var, det var liksom ingen ordning på maten, ingen kontinuitet även om gårdagens lilla fredagsmys utgjordes av färskstekt sidfläsk med polsk vinkokt surkål och en häftig köpetårta:
Schwartswald, en klart ledande favorit trots alla nytänk. Det är som med choklad. Jag kan äta de mest makalösa chokladdesserter och fantastiska kreationer med högoktanig märkeschoklad handplockad och jäst på specdiella sätt - Guldnougat slår allt!. Tyvärr har receptet mixtrats med å sistone, men ändå.

Lammsmäcka, kantarellmiddagar och fläsk med surkål i all ära - ikväll vankas Paa low moo!

fredag 3 oktober 2008

Glad av frimärken



Jag köpte en kokbok på tradera häromdagen, den kom med posten idag i ett kuvert som jag blev glad av. Frimärkena som satt på är alla av små valörer och där kände jag igen en del jag själv satte in i frimärkssamlingen de sista åren jag ägnade mig åt denna hobby innan jag började snegla åt flickor.
Se vilken bildvärld frimärken utgör. Från Roslins "Damen med slöjan" till Nilssons kungaporträtt av Gustav VI och Kerstin Abraham Nilssons abstrakta lilla bild.
Boken, Carl Butlers kokbok. Jag har några stycken nu och brukar köpa på mig för att kunna ha med mig isf blommor när jag går bort, jag menar det är ju en av de kokböcker som står centralt som ikon för den framtid som vi nu är mitt inne i.