söndag 19 mars 2023

Egen design med hållbarhetsförtecken - 25 år - Det är en skjorta värd namnet


Har en strykdag idag. Brukar ställa mig med handdukar och örngott och så veckans skjortor, åtta per söndag. Tänkte att det kunde vara värt med några ord om de skjortor jag själv ritade för 25 år sedan och lät sy upp i kvalitetsbomull.

Långt tidigare, i slutet av 60-talet och början av 70-talet satt jag som nitad vid symaskinen och sydde allt mellan skjortor, byxor och ulljackor med foder.

Med tiden lade sig det där intresset, varför vet jag inte, men så blev det.

Skjortor är speciella - jag har svårt med illasittande, det där jävla modet med formsytt har jag aldrig gillat, gärna hellre vida armar (sydde en gång en skjorta med väldiga puffärmar och nästan som draperad efter kroppen och med krås) och rejält med utrymme. En annan egenhet jag har med skjortor är att de ska ha tvära slut en bra bit ner på skinkorna, ingen form där heller i akt och mening att de ska hänga snyggt och se klätt ut även om man låter skjortan hänga utanför byxan.

Skissade på en del modeller där bröstfickans placering är jäkligt viktig och skjortkragens storlek och form på snibbarna, antingen rejält ivägstickande eller snyggt avrundade.

Jag tog med mig skisserna till ett litet skrädderi i Patong, Thailand, som jag tittat in till tidigare. Diskuterade med skräddaren som sa att allt skulle vara klart om några dagar.

Redan dagen efter kom han hem till mig för en provning och för mina synpunkter. efter tre vändor och två dagar var de klara. självklart hade jag tagit det absolut bästa bomullstyget till mina skjortor.

Idag strök jag en av dem för veckan som kommer - lite lustigt, en 25-åring som gått i tvätten över 500 ggr, och ser ut som ny. Jämför med en köpeskjorta från förra året från Dressman och som redan fransat sig i sömmar och blivit anskrämligt sliten i nacken. 

De här, mina desgnade skjortor från det lilla skrädderiet i Patong är i kvalitet fullt jämförbara med några skjortor jag har från 50-60 tal från Algots som jag ärvde av farsan och tvättar och stryker och bär än idag.

Jo, en sak till, har några minst tio år gamla skjortor några från Oscar Jacobsson och några från Eton. Också dessa håller, men kostar ju skjortan vid inköp.

Inga kommentarer: