fredag 28 januari 2022

Det här är Hälsingland - fjärrhandlade på Tevekvarn


Först var det regn och ishalka, sedan blev det snöskruv nästan hela vägen och valligt på vägbanan. Vi gick från fyra plus till fyra minus på 33 mil.

Kollade vid pass i Gävle när Tevekvarn stänger. Behövde stenmalet svedjeråg och vetemjöl (kulturspannmål). Vi skulle bli cirkus en kvart sena för att hinna så vi ringde från bilen och fick prata med Anna. 


"Alltså jag måste iväg, jag ska hämta barn och får inte bli sen så jag stänger exakt fyra, men du, det är inga problem, jag ställer ut det du vill ha i en kasse på bron. Kvittot ligger i och swishnummer"


Lycklig!

Och där stod den ensamma lilla kassen när vi kom fram. Snacka om att fjärrhandla och snacka om att vi är långt från storstan. Det är något alldeles speciellt med Hälsingland, nästan overkligt speciellt.


Behöver jag säga att brödet av deras mjöl blir något alldeles i hästväg speciellt (det också) nästan overkligt speciellt.

Inga kommentarer: