tisdag 10 december 2019

En pepparkaksborg till ett kungarike



Alltså, skulle man kanske ge sig på det här projektet en gång till. Det går år sex kilo pepparkaksdeg och jag vet att jag sitter klockan fyra om morgonen med sockrigt sönderbrända fingrar.
Det var min äldste Gaston som en jul för snart 25 år sedan kom och sa: Kan vi inte bygga en pepparkaksborg och jag sa gå in på ditt rum och rita hur den ska se ut - det tog ungefär fem minuter. Från hans ritningar gjorde jag mallar och sedan var det bara at sätta igång.

Mallarna har legat i en jullåda sedan dess med löftet att aldrig mer bli använda. Nu är risken stor att borgen återuppstår i alla sin prakt.

Bilden är från borgen när den börjar bli färdig dock utan dekorationer och extra finess.

Eller får det bli som förra året, en lantgård som August gjorde själv

Inga kommentarer: