tisdag 17 september 2019

Hundägare vad är det för fel på er? Eller varför finns det ingen papperskorg i Tors Backe?




Snabbast till gräsbevuxen mark när nöden är som störst är till Tors Backes gravfält.
Tror nog vi går dit minst en gång om dagen. 
Gömmer godis i barken på de kraftiga björkarna, hälsar på skolbarn som genar genom den lilla parken och ser gravhögarna som jysta pulkabackar snarare än fornminnen. 
Assar får strosa fritt i långlina. Han trivs i parken och släpper väl en och annan korv där som jag självklart plockar upp i påse.

MEN då infinner sig det där problemet att närmaste papperskorg att lägga påsen i är halvvägs ner till stationen över bussgator och en hårt trafikerad Bygdevägen ända nere vid Turebergshuset (Kommunalhuset) .


Nu har, vilket jag hoppas, detta renderat i en civil olydnad. Folk tar upp efter sina hundar, men sedan slänger de plastpåsen, nu i en hög, vid en tall alldeles där man går in i parken från Bygdevägshållet. För jag kan väl inte drömma om att det är så att hundägare samlar bajset i påsen och sedan slänger påsen obetänksamt i naturen…eller? Det ligger förvisso bajspåsar här och var efter vägarna när avståndet till uppsamlingskorg är för långt.

Jag själv tar hem påsen (oj vad jag är duktig!!!) och slänger den i brännbart i soprummet, men jag har ju närmare hem än till närmaste papperskorg.


Vad vill jag säga med det här?
Jo, för katten, sätt upp en papperskorg vid Tors Backe genast. Det skulle vara friskt för hela parken för som det är nu ligger det en hel del skräp runt fornminnena.
(Allt detta appropos att Sollentuna ska bli Sveriges renaste kommun)

Inga kommentarer: