fredag 9 februari 2018

Nattvandring VI (att äta hund)


Det där med att bara sjunka bort ur världen, ur kylan, ur natten.
Småpratade med Assar och långsamt tog minnen och tankar över. Släckta fönster, inget liv, alla sover.
Var i Shanghai, väldigt många år sedan och med en av kinas mest namnkunniga artister. Gatan utanför krogen var stängd och spärrad med kravallstaket.
Nu gick jag i vårt närmaste vinterlandskap inte långt från där vi bor, stadsvinter.
Det var varmt, hett, 30 grader och det var sent efter en föreställning. Dofter, rytm, neon, aldrig still, ingen sover och om ens och möjligen i sängar på gatan (!), trångboddhet.
Väntar spänt på första serveringen från detta karaktäristiska kantonesiska kök. De kommer sedan en efter en, den ena märkligare än den andra.
Grodor - varma, paddor - kalla, orm - friterad, orm -kokt, hundgryta - söt, ormblod - i sprit (tack och lov absolut inget för mig!), hundkött - som biff, manet - slemmig och kall.
En sådan där middag som slår mig mitt i natten, mitt i vintern, mitt i stadslandskapets snö.

Assar väcker - har hare i doftsikte!

Inga kommentarer: