torsdag 25 augusti 2011

Någon som vet vad det här är?



Jag upptäcke den här blomman som en liten bladrosett i sparrislandet den andra juli i år. Förstod att det var ett ogräs, men hade i övrigt inte en aning.



Senast fick jag inga svar. Nu har sommaren gått. Bladrosetten växte upp till en praktfull blomma som nu förändras i både färg och form. De vita lite spretiga kolvliknande blommorna går från vitt till blårött nästan glänsande svart.



Någon som har den blekaste aning om vad detta är?

2 kommentarer:

Space babe sa...

Urk, ser lite ut som en inverterad majskolv. Eller en venerisk sjukdom. Förlåt jag vet min fantasi löper iväg m mig.

Susie i köket sa...

Det är en perenn, Kermesbär (Phytolaca americana).
Frösår sig och sprider sig som ogräs. Dyker upp här och var i trädgården...