lördag 17 juli 2010

Mångfalden viktigast...eller...



Vi satt i morse i vår egen trädgård och det slog mig att jag nått en bra bit på väg i arbetet att skapa mångfald. Nu är det så där igen att man får tränga sig in bland växterna och jag tycker det är befriande, vackert, inspirerande och det doftar så gott om jord och blommor och det finns så mycket av förhoppning bland höga bondbönor, frodig potatisblast, en örtagård som bin och humlor gillar, nätmelonen på hästskiten under glas och så alla slags grönsaker.
Vi skördade en hel del dill, mangold, stjälkselleri, koriander, lök, vitlök och några gurkor idag och det blev till en het soppa med fläskfärs och chili.

Svartrötter, persiljerötter, krasse, rosenskära, sparris, skockor och en och annan bondböna

Blommande koriander. Det här är första koriandern, det finns fler rader sådda med två veckors mellanrum - den sista omgången sås nu. Blommorna får stå så att vi kan skörda frön i höst.

Linnés temynta, uppstudsig och praktfull i färg.

Ros i den perenna rabatten som i övrigt har mycket att önska

Det är första året någonsin jag har stockrosor. Några står i kryddlandet, andra i rabatten och några vid sidan om bönorna. Jag vill skapa höjd på några platser i trädgården,

Grekisk vädd

Tre olika slags gurkor i gurklandet som jag anlade mest för att jag borde ha gurkor - har inte lyckats tidigare, men nu kan vi skörda för fullt

Bären icke att förglömma, röda, svarta och vita vinbär

2 kommentarer:

FEATHERSTONE sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
FEATHERSTONE sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.