onsdag 14 januari 2009

Skaldjur och leversoppa



Smaka på ordet - "leversoppa" - hur kul låter det?
Dessbättre smakar det fantastiskt när den tillagas efter kinesisk-thailändsk tradition. Finaste kalvlever med fett fläsk.
Skaldjuren var idag frysta räkor och lika kall bläckfisk, tinade går de utmärkt md röd curry i vilken man fräser vitlök. Rödlök drälls i när räkor och bläckfisk blivit genomvarma, bladselleri också och så lite ostronsås och chilli.
Till det åt vi basmatiråris.
Kommer ni ihåg det sena 60 talets och tidiga 70 talets kladdigt kokta råris som var överlevnadskost för fattiga studenter om man hade tomater till. Det var före nudelsoppans tidevarv. Jag kunde blanda i ett ägg i kladdet, kanske kall kokt skivad potatis, kokta skivade morötter, linser. Ja för katten, på restaurant Fröet i gamla Klara kostade en stor portion lite mer än fyra kronor och då var allt makrobiotiskt och odlat utan gifter, närodlat till och med, snart 40 år sedan. Fröet fick stänga när Klara revs, var väl utanför sin tid redan då fast i fel ände.
Men det var det jag skulle säga - basmatiråriset som är aromatiskt smakrikt, GI-vänligt och med tuggmotstånd blir härligt precist i riskokaren.
Leversoppa, het, aromatisk, tung

1 kommentar:

Jessica sa...

Nej. Allt utom lever. Jag kan gå med på hjärta, då kan jag peka ut de anatomiska delarna för den intresserade men lever nej!!
som smakgivare, t ex kycklinglever i ragu, då är den omistlig men näpp.
Basmatiris är helt okej, även om jag födredrar det vanliga vita. Jag har diverse principer om mitt ris, köper numera thai.