fredag 20 juni 2008

Sushi på midsommar - Tabberaset fyller år



Regnet skvätter och det tycker vi är bra - hur ska man annars känna igen en midsommarafton i Sverige.
Rodjana dricker en rosé på balkongen.
Vi beställde ett helt gäng sushi till lunch, 70 bitar - inte för entusiastiskt, men helt OK. Lumparkillen, som precis har muckat, var här med sin flickvän och tillsammans med småbarnen blev vi fullt vid bordet.
Princesstårta och kaffe efteråt.
Blev kaffekvarnsbefordrad häromdagen av den gode BUB. En riktig kafékvarn. Följden är att vi dricker nymalt kaffe så vi blir alldeles darriga.
Snart kommer det folk som är sugna på GT eller lättdrucken Rosé (Tandarra) i lockande rosa, kvinnlig förpackning (man undrar varför?)

Tidigt i morse var jag upp i trädgården och plockade en födelsedagsbukett åt mig själv. Vita maffiga pioner, luftlök, vallmokapslar, blodstilla och något jag inte ha koll på vad det är.

Den gode Austin Bush i Bangkok väckte våra smaklökar nyss då han påminde oss om Kao-klog-kapi så här mitt i sill och färskpotatistider och han gör det så elegant att han länkar till Tabberaset för recept, jag menar han sitter i Bangkok. Det är extra kul.
För den som har den minsta lilla kärlek till ostasiatiska köket är hans blogg ett måste - det har jag sagt länge.

Läs själv hans inlägg här
Läs om vår Kao-klog-kapi som Austin kanske mer rätt stavar: khao khluk kapi här
Och mer om Austin Bush finns här bland annat om när vi är på Edsbacka tillsammans och när vi äter svensk korvkioskkorv för Lonely Planet.

3 kommentarer:

Admin sa...

Glad midsommar från oss i regnet som avstod sushi och åt Gings goda thaimat istället!

Viktoria sa...

Grattis kära du.

Bendel sa...

Man gratulerar!