torsdag 29 maj 2008

Ordrik onsdag med Swedbank och Fastighetsbyrån på Edsvik

©Foto Björn Bergqvist

Det är för härligt att stå inför 2-300 människor och prata mat. Speciellt om de församlade är 55+ och har smakerfarenheter, människor som bedyrar som en enhällig kör att de står långt längre än genomsnittets 18 minuter i köket dagligen.
Jag fick ynnesten igår, och har därmed blivit lite av en standardtalare åt Swedbank och Fasighetsbyrån, när de bjuder till informationskvällar om hur det står till med de olika ekonomierna. Jag blir istället för supén. Jag får prata fram smakerna. Och visst hör det ihop med ekonomierna och samtidigt inte (!) för matordningen förbryllar mer.
Det är nämligen så, finns det uträknat, att vi idag har mer pengar än någonsin över att lägga på mat och aldrig tidigare har vi lagt så lite på det vi ska äta. Samtidigt kommer det ut en kokbok om dagen - en ekvation av ekonomi, smak, längtan, drömmar som inte riktigt går ihop, men gör det tydligen ändå.
Dessa VIP kunder hos Fastighetsbyrån och Swedbank som samlats i det stora galleriet på Edsvik var visst sådär underbart spelbara att jag bara behövde säga kalops så kunde de visualisera både såsen, kryddorna, texturen och hur det känns när man får ett lagerblad i munnen och drar det ut mellan läpparna. Den sista generationen kanske - hoppas inte.

Sedan noterar jag hur löjligt glad jag ser ut när jag pratar med folk.

1 kommentar:

Anonym sa...

Inte alls den sista generationen.Min 22-åriga son både lagar kalops och kroppkakor. Sådetsdå :)