måndag 21 april 2008

Thailändsk budgetsoppa på norsk fiskpudding



Det slog mig idag hur mycket fisksås kan betyda.
Rodjana kom hem med en burk räkor i spad, en burk kräftstjärtar i spad och en norsk fiskpudding.
Lök och morötter kokades i vatten och låglaktosgrädde (38%), fisksås och tamarindpasta.
Fiskpuddingen skars i kuber och alla ingredienser fick värmas i soppan sedan den tagits av spisen.
Serverades omedelbart och det enda thailändska i det här utöver fisksåsen och tamarinden var väl Rodjana som stod bakom kastrullen. Fisksåsen gjorde allt för soppan! Och dill också för katten - en av thailands viktigaste örtkryddor...visste ni inte det?
Gott var det hursomhelst och vackert och budget....

....javisst ja, ser vi på bilden, ostronskivling revs ner i också och en klick smör.

3 kommentarer:

Jessica sa...

Har du provat kamaboko, japanska fiskkakor? Jag tror visserligen att den norska fiskpuddingen har mer smak men kamaboko är rosa och får en rosa rand när man skär dem i skivor.
Och jo, det var fler som hade bildproblem den dagen vad jag hörde.

Anonym sa...

L�ter gott det d�r f�r en sopp�lskare och fisks�sdito men jag hade gissat koriander som den vanligaste �rtisen!

AnnaX sa...

Haha, jag kommer ihåg när du just kommit hem från Thailand (efter att ha träffat Rodjana) och kunde prata i timmar på jobbet om fisksås!
Lovorden tog liksom aldrig slut ;-)
Kram!
/Anna