fredag 1 februari 2008

Tacksamt att prata för kloka människor


Gav en föreläsning igår kväll i Saltsjöbaden för ett 80 tal kloka närboende till Saltsjöateljén-Grünewaldsvillan - det enormt tjusiga villaslottet som Ferdinand Boberg ritade och som var min scen för kvällen.
Det är så tacksamt att prata mat och mathistoria med folk som har tillräckligt med erfarenheter för att minnas hur saker och ting både doftade och smakade förr. Folk som man säger "hönsbuljong" till och omedelbart framkallar de minnet av den varma mjuka lite sötaktigt feta doften av kokt höns och för sitt inre kan de genast se de gula hoppande öarna av det välsmakande fågelfettet seglande över hönset i grytan. Syner som våra barn och barnbarn aldrig får njuta av. Jag vet ju för jag gick till min närmaste butik i köpcentrumet och frågade den som hade hand om påfyllningen av frysdiskarna om hon visste var det fanns höns "gärna fryst" tillade jag för att öka chanserna. "Huns" repeterade hon. "Ja, kycklingmamma", svarade jag. "Nä Guvaäckligt", sa hon och gick. Och hon kom aldrig mer tillbaka.

3 kommentarer:

Space babe sa...

I samma sal sjöng jag jazz för ett par veckor sen på min plastsvärmors cocktailparty!

Space babe sa...

Jag saknar också höns i mitt vanliga snabbköp. Tydligen så tycker de inte att det lönar sig. Jag minns att det brukade kosta ca 29.90 per kilo. Men med lite inflation så skulle det legat kring 35 nu?

Lagers tabberas sa...

Du skulle varit med idag Space,