torsdag 1 mars 2007

Värsta frukosten


Kladdig smörbytta utan smör och så bröd i mängd som allt var hårt och tråkigt på ytan...men inte bara det...!

Rubriken kan antyda något bra och något dåligt. Om det uttryckt något bra hade jag varit lycklig nu, så lycklig är jag inte, alltså uttrycker det precis det som det står på¨gammaldagssvenska Värsta frukosten.
Ja, jag vet, jag kom en halvtimme innan frukosten skulle packas ihop. Frukostvärdinnorna, två till antalet stod vid väggen och väntade på att jag skulle sopa till mig av resterna så att de fick avsluta och gå hem, djävligt stressande med andra ord. Smörbyttan var kletig och bara flikar kvar av smöret, brödet hade fått en hård yta, fullkornsbrödet var slut, i gurkskålen låg tre köpeättiksgurkor av euroshopstandard, löskokäggen var hårdkokta, de hårdkokta slut, äggröran var hård och simmade i en vattenpöl och köttbullarna var bleka, baconet var slut om det över huvud funnits, sylt låg utspillt på duken och allt var kletigt, det rann kring burkarna med yogurt och fil, müslin krasade under skorna vid utskänkningsstället, juicepressen var fylld med apelsininkråm som täppte till och fick juicen att svämma över, kaviarn i burken hade en brun toprkad yta, leverpastejen hade mörka torkade kanter, osten var av en lam "frallaostsort". Och bordet dit jag sattes hade kaffefläckar stora som tefat, smulor sedan förra frukostgästen låg kvar.

På Stadshotellet borde det blomsta av småland i massor av smaker - men det är som att äta en sämre frukost på vilket B-klasshotell varhelst - tragiskt

Mina damer och herrar - detta är Vimmerby stadshotell -
Vad som är ytterligare tragiskt är att det inte känns att man är i Småland - inte ett dugg. Ingenting på borden som representerar platsens ande i maten Genuis Loci.

Inga kommentarer: