torsdag 28 december 2006

Thailändskt nyår på bordet


Det råder nyår i köket, redan. Och det blir thaimat vilket är en självklarhet i vår familj då den är lika mycket thai som svensk.
Min hustru Rodjana är lika mycket ansvarig för den här bloggen som jag själv.
Hon är kock och har jobbat i svenska kök sedan Thailand 1998. Innan dess var hon ansvarig för en svensk krog på Phuket och har jobbat i kökssvängen som thaikock sedan hon flyttade hemifrån i stort sett. Om hon har någon specialitet från Thailand så är det Isaanköket, men behärskar även de andra väderstreckens kök.

När jag var i Thailand förra veckan stannade jag till och blev lite tjatig över det thailändska isterbandet, sai grog. Nu ligger det nyårskorvar för syrning hemma i köket. Här är receptet:

Det här behöver Ni:
1 kg fet fläskfärs
200 g späck (det hårda direkt under svålen)
500 g kokt jasminris
3 dl vatten
½ dl fisksås
3 msk socker
1/2 msk salt
10 stora vitlöksklyftor
2 korianderrötter
1 tsk krossad vitpeppar
1 tsk citronsyra
1 pkt kroktarm av svin

Så här gör Du:
Bland fläskfärs och ris. Krossa vitlöken med korianderroten i en mortel till en puré. Använd lite av saltet till ”malmedel” blanda i färsen.
Strimla späcket mycket fint häll i vatten och fisksås, rör i späck, socker, salt och citronsyra samt peppar.
Späd med ytterligare vatten om färsen är för styv.
Stoppa i blötlagda och väl rengjord svintarm. Gör små korta korvar (se bilden). Låt ytan torka, använd ugn 60 grader.
Låt ligga framme i rumsvärme i 48 timmar så att korven hinner syra lätt.
Stick korven med nål och stek gyllene i olja. Ät med kladdris eller sallad med färsk fint skuren färsk ingefära, färska små thaichilli och färsk vitlök.

Det kommer snart mer till nyårsbordet hemifrån oss.

2 kommentarer:

Jessica sa...

Göran,
Det är inte thaimat men vill du ha Sju sorters kakor (upplagan är från 1994, jag köpte den 1998 eller nåt ditåt)?
Annars lägger jag ner den i källaren. Den är okej, alla sidor är med och sådär (fyriskaka, s. 61)men det syns på sina ställen att den är använd och jag har skrivit i den.
Jag har lyssnat på inslagen om döden i skogen, tänker fortfarande. Det är inte så att jag på något sätt är för dödsstraff men detaljerna är mastiga så jag låter allt sånt sjunka undan. När man i moderna tider talar om avrättningar under humana former så är det väl det man menar kanske, att man inte längre ägnar sig åt vattenprov (av misstänkta häxor) och annan tortyr även om hela resonemanget med human avrättning är en självmotsägelse av rang.

Lagers tabberas sa...

Jessica
dödsstraff kan aldrig göras humant, det är statligt mord och det är som curare, vämjeligt. Jg har gått igenom massor av avrättningsmetoder tilsammans med rättsläkare. Denna slags död är vidrig.
Ja ja vill ha kakboken, tack. Maila mig din mailadress så får Du mitt kontaktkort.
-Jag ser aldig på sport för det är så fruktansvärt obehaglig spänning.
-Jag ser aldrig på spännande filmer, gillar inte dramatik, förstår inte varför man ska utsätta sig för sådant.
-Verkligheten är sann, brutal och tillräcklig.
Nu ska jag ägna all tid åt en ny kokbok som kommer till nästa höst. Det ska blir djäkligt skönt att släppa den illadoftande döden.