söndag 10 december 2006

Tabberaset i Radio

Hela vägen fram till jul, men inget juligt program om man nu inte rakt över förknippar julen med kärlek. En serie om kärleken till maten, i maten och med maten.
Torsdagar i Meny i P1 efter tionyheterna och kan laddas hem här.

Kommer på mig med att sitta och påminna mig om att jag måste så kronärtskockorna om en månad.
Måste vara lite trött. Reste från Laos idag, över Bangkok och ner till Phuket och hamnade i ett hejdundrande tropiskt åskvädet. Det blixtrar så man kan sitta på balkongen och läsa tidninbgen mitt i svarta, varma sammetsnatten.
I morrn skiner solen.
Just nu 26 grader varmt, 10pm

2 kommentarer:

Kinna Jonsson sa...

Såg fantastisk kronärtskockodling vid Rosendahl i somras. Det skulle jag också vilja ha.

Lagers tabberas sa...

Jag fick ett sort antal hårt knutna ganska stora skockor på tre plantor. De stod tillsammans med kardonger och gissa at det tog plats. Plantorna blev manshöga och otroligt vackra. Jag är säker på att jag skulle fått en större skörd om jag låtit så dem två månader tidigare. I våras kom såddes de inte förrän i slutet av mars och det är för sent för att allt ska hinna mogna innan frosten.
Har en liten täppa där jag uteslutande odlar 1700-tal med avsikt att laga till allt efter original. Jobbar mycket mer kulturarvsväxter och får originalfröer lite här och var ifrån.
Snart är det odlingstid och då sår jag säkert in en del om detta också i bloggen.