lördag 16 december 2006

En tur till marknaden


När jag första gången träffade förra thailändska ambassadörsparet på ambassaden i Stockholm mr och mrs Poksak Nilubol pratade jag thailändska desserter med hustru Nilubol och hon gav till ett förtjust utrop när jag sa att min absoluta favorit var ”Roti”. Det var mitt i en radiointervju.
Roti bakas av thailändska muslimer vars kök skiljer sig till en del från husmanskostthai.
Det är en slags pannkaka på en deg som är lika seg och följsam som till strudel och som bakas ut tunt och läggs på en smörsmord het rostfri plåt. Över hälls en skivad banan nedrörd i ett helt ägg och pannkakan försluts och vänds en gång innan den steks gyllene.
Så ringlas kondenserad mjölk över när rotin tagits av elden och till sist beströs den med socker och hackas i fyrkanter.

Rotin har en mild, söt inbjudande smak där bananerna aldrig blir påträngande. Undertill blir rotin lite karamelliserad.
Idag på eftermiddagen gick vi till den muslimska marknaden i Kamala och självklart var där ett litet kök med Roti.

Inga kommentarer: