onsdag 19 januari 2022

Udon-nudlar med långkokt gris och chilibuljong


Jag är lite förtjust i Udon-nudlar. Men det går i perioder. De har ju så mycket karaktär att man lätt kan tröttna. Men idag njöt jag och A dem. Mest då vi hade en karré i kylen att ta om hand. Lade hela köttstycken att marinera i en sås av soja, honung, chili, fisksås, buljong, korianderfrö och riven ingefära och vitlök.


Körde köttstycket helt i tryckkokare med en gul lök, fyra vitlöksklyftor, tre stjärnanis, pepparkorn. Efter en dryg timme efter första pyset (jo jag har en gammaldags tryckkokare som är skitbra) tryckutjämnade jag och tog upp köttet som då nästan föll isär. Reducerade buljongen till hälften och silade.

Stekte salladskål med lök och kryddade med ostronsås, Hettade upp nudlarna i kokande vatten (2 min exakt). Serverade med den heta buljongen, hett, gott, mättande.


Tycker du nudlar är sådär lagom spännande? Följ den här länken till allt jag skrivit om nudlar.

Inga kommentarer: