söndag 1 juli 2012

Friterad thailändsk omelett efter sent nattpass i taxibilen



Gomorron alla glada somriga männ'sker.
Ja ja, morgonstunden körde jag runt med en massa intressanta sommarnattsfirare. Man undrar i sitt stilla sinne hur de okar.

Fylle? självklart! 
Dygna? jovisst, 
men taxi hem och sova ruset av sig resten av dagen.
Unga och ganska ofördärvade, så tänker jag att det hör väl till, jag själv var nog värre på min tid.


Loggade ut för en dryg timme sedan, efter bara några få häktiska morgontimmars jobb.

Bryggde kaffe från nymalda mörkrostade bönor. Bredde en präktig limpsmörgås med exrasalat smör och tre skivor prickig korv. Så stekte jag en thaiomelett. Vithet panna. två ägg rörs ihop, tillsätts lite pojkesoja och en skvätt fisksås. Olja i stekpannan så det nästan ser ut att ta eld och just då - i med omelettsmeten. Lyft äggmassan med en stekspade så att äggen rinner ut mot sidorna. När undersidan är frasig vänd omeletten och låt den bara hastigt steka vidare. Landa på en tallrik och ät med nam prig na rog (köp i thaibutiken, skitgod blandning av chili, tamarind, lime och sojabönsolja.

2 kommentarer:

Lasse Strömberg sa...

Hörru din gamle murvel, ge mig genast en bra recept på en god och lättlagad thaigryta, vi får besök på torpet i morgon och jag har ingen aning om vad jag ska bjuda på.

Lagers tabberas sa...

Lasse - kul!
Skit i att laga thaigrytan om Du inte vill göra Dig till ordentligt och laga en Paa Low Mo: http://tabberaset.blogspot.se/2007/01/paa-low-moo-htorgshallen.html

Annars går min Chili inte av för hackor: http://tabberaset.blogspot.se/2012/06/tack-alla-som-uppvaktade-mig-pa-min.html