söndag 23 november 2008

Bjuden anklever utanför menyn



Så ska en slipsten dras - sa en överraskad Rodjana efter Edsbacka Bistro igår kväll och så ska gäster skämmas bort.
Jag tror inte det finns någon som är så patologiskt förtjust i anklever och som dessutom vet hur den ska behandlas och tillagas/tillredas/marineras/stekas/serveras, till och med på Edsbackas eget sätt efter tiden i kalla köket för länge sedan.
Så fanns den inte längre på menyn, vilket man kanske kan förstå.
Hurusom rapporterar Rodjana från gårdagen att hon överraskande nog fick anklever på bordet obeställt och som överraskning. Min blygsamhet förbjuder mig att berätta vem som låg bakom överraskningen annat än att Bistrons hovmästare i allra högsta grad var en förtjust genomförare.
-Havsabborre följde med brässad och stekt endive i apelsinsås och till min förtjusning var fiskfiléerna vända i stötta korianderfrö, en väldigt underskattad krydda till fisk, men som vi använder mycket av hemma och då även till rött kött.
-Jag glömde klassikern, Bagarbysoppa som varit på Edsbackas meny så gott som sedan starten. Varm chokladbakelse följde med vaniljglass. Det räckte för nära samvaro med Timmy i två och en halv timme. Härligt!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Här kommer en konkurrent - jag är också "patologiskt förtjust i anklever"!

Men det var länge sedan jag åt någon...

Lagers tabberas sa...

I morgon har jag bord på F/L och då blir det tryffel och anklever!