Ge Gotlandslinjens kök fria händer att utveckla maten ombord.
Det är ett x antal år sedan jag senast gick ombord på Gotlandslinjen för att åka tll Visby. Då tog det sex timmar och man sov över på natten. Idag går det snabbt som attan.
En hel del har alltså förändrats, samtidigt är allt sig likt.
Maten är inte och har aldrig varit något lockbete på Gotlandslinjen. Nu när resan kortats med ett par timmar så är maten ännu mer summarisk och man minns med en viss nostalgi Gotlandsbolagets räknätter ombord eller till och med julbord. Plötsligt står den tidens minne i ett ljust skimmer.
Nu är det ”fastfoodluckor med dagens kött eller dagens fisk – ungefär som på China Airlines där flygvärdinnan baxar fram sin vagn i gången och skriker till var och en av passagerarna: ”Chicken och Beef”.
Fisken på väg till Gotland var en överpanerad flundra, off bones med en köpesås och fabriksgrönsaker. Inte förfärlig, men på gränsen. Det värsta var inte kvaliteten på maten utan likt flyget skall maten förtäras vid sittplatsen på stolsryggsbricka.
Jag kanske upplevs som gnällig, men, nej, jag tycker inte det är okey.
Lammkött
Gotlandslax
Flundra
Strömming
Kaipsoppa
Ugnstrull
Idbullar
Saffranspannkaka med salmbärsylt
Pasta med gotlandstryffel
Ostar från Stafva
Så borde det vara - ska man sälja Gotland så kan man göra det med god smak!
Knappt ätbar - och varför envisas svenskar att göra räkmackor av tekakor?
onsdag 8 augusti 2007
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar