söndag 12 augusti 2007

Fransan på När


Stackars alla som måste ta semester när arbetsgivaren vill. Eller bestämma sig vid jul för sommaräventyren - jag förstår egentligen inte hur förmånligt mitt liv ser ut i andras ögon när jag i stort sett själv kan bestämma över ledig tid från den ena dagen till den andra.
Solen fick alltså lysa på den lilla familjen på Gotland i den lilla stugan alldeles vid havet. Och inte lagade vi mat heller utan gick på restaurang mest hela tiden (det är det som är det fina i kråksången att vara pappaledig dessutom!).

Plötsligt kom jag på "Fransan" - golfklubbsrestaurangen i Gotlands Hjärta; När.


Det var ett stilla solsken och havet alldeles nära. Jag gillar den där miljön på golfklubbar, folk är lite tystare för sista hålen ligger alldeles bredvid och där står golfare och koncentrerar sig.


Vi var där halv sex på kvällen vilket betydde att vi var alldeles för tidiga för att kvällsmenyn "med lite finare mat" hade börjat gälla. Men se det fixade sig när vi visade vilken lust vi hade så in kom "varma mackor" till ungarna med smält getost och balsamvinägerstekta druvor.

In kom också parmaskinka som en matig sallad. Hemstekta "golfinghamburgare" valde barnen som för en gång skull valde något trivialt barnsligt och vi delade oss och tog ett grillspett med vildsvin och hjort och en portion perfekt stekta lammkotletter i en riktigt härlig vinsås
780 spänn välsmakande underhållning! Prisvärt i solen.