fredag 11 maj 2007

Andra skörden rabarber


Jag blev jätteförvånad när jag lyfte på tunnan som jag lagt över ett av rabarberstånden. Det är ju bara fem dagar sedan jag senast höstade. Nu stod de där igen som Särimner, pånyttfödda.
Det andra ståndet, utan tunnskydd, har inte ens kommit halvvägs.
Innan skittjuvarna fångade hela min uppmärksamhet idag, gjorde jag färdigt årets första såbädd. I den tämligen styva lerjorden är löken satt, längst bort, sedan kommer ett stycke med tätt planterade röda bondbönor och längst upp en liten skog av krondill.

Ser redan fram emot alla dessa flaskor saft som rabarbern kommer att ge - rårörd!
Jag kör en "tunnvecka" till för en kompott kanske redan till torsdag.
Rodjana laddar nu. Bara tio dagar kvar till bäbisen. Har vi tur prickar vi in Carl von Linnés födelsedag 23 maj (omräknat till vår almanacka). Ska försörja henne med de läckraste av de delikatesser hon får äta fram till BB. Har inte fattat riktigt att vi blir en till i familjen. SNART!

Inga kommentarer: