fredag 16 november 2007

Kalops för hungrigt barn

Jag tycker bara det låter snyggt: Kalops för hungrigt barn.
Igår när jag pratade mat för en hel fullsatt salong VIP kunder från en välkänd bank, råkade jag nämna kalops och då spred sig, med automatik, ett lyckligt och igenkännande leende i hela publiken.
Alla kunde känna doften av den lätt redda grytan på högrev med lök och morötter och lagerblad, vitpeppar och kryddpeppar. Man liksom får smaken i munnen trots att man inte är ens i närheten av kalopsen.
Då - i det ögonblicket - bestämde jag mig för att laga till kalops under fredagen.
Våra vänner Lasse och Johanna med barnen Jade, Jordan och Filip som snart försvinner till Thailand igen skulle komma och Chelssy, en kompis från grannkvarteret till en av våra döttrar var också här.
Stort bord alltså och kalops till några som aldrig smakat förr(!), kalops för hungrigt barn!
En kalops sitter i ryggmärgen, inte bokstavligt, men som recept. Det borde den göra på var och en som lagar mat i Sverige och vill sammanbinda längtan, lusten, igenkännandet, barndomen och historien.
För den som inte vet bjuder jag recept från min bok "Järnspisar, hackekorv och tabberas" där kalopsen är central då Melker Melkersson i Saltkråkan precis flyttat in i Snickargården och vilsen försöker få fyr i vedspisen.
Sotig, eländig och misslyckad står han i det rökdoftande köket då fru Gustavsson tittar in leende med en emaljerad gul kastrull med lock i händerna. Hon får historien om "ugglan i skorstenen" rekapitulerad för sig av dottern Tjorven och går resolut fram till spisen och öppnar spjället, tar två steg tillbaka och ler åt Melkersson samtidigt som hon säger: "Jo, förresten, jag tog med mig lite kalops här som en slags flyttgröt om det skulle passa".
Själv köpte jag med mig ett märgben som jag grillade med lök och morot och kokade i fem timmar för en någotsånär limmig buljong, det blev basen.



Välkomstkalops på Saltkråkan

Det här behöver Du:
1 kg nötkött (högrev,
fransyska, märgpipa)

2 tsk salt
1 krm vitpeppar
3 msk vetemjöl
Till stekningen:
3 msk smör
2 mindre rödlökar
15 kryddpepparkorn
4 lagerblad
2 msk svampsoja
5 dl vatten eller buljong
2 morötter skurna i 1 cm slantar

Så här gör Du:
Skär köttet i 3 cm tjocka skivor tvärs
över muskelfibrerna. Bulta skivorna
kraftigt till 2 cm tjocklek och skär dem
i 2 cm breda bitar. Blanda salt, peppar
och vetemjöl.
Vänd köttbitarna i mjölblandningen.
Stek den grovhackade löken i smör på
hög värme i en stekgryta. Sänk värmen
och lägg i köttet. Tillsätt kryddpeppar
och lagerblad. Vänd runt några gånger.
Koka vattnet eller buljongen och vispa
i sojan. Häll blandningen över köttet
och lägg omedelbart på locket. Låt det
hela koka upp kraftigt. Skumma och
vänd runt. Sänk värmen och låt grytan
koka sakta i 1 1/2–2 timmar för högrev
och 2 1/2 timme för det enklare köttet.
Lägg i morötterna när det återstår
30 minuters kokning. Smaka av med
salt och peppar. Servera direkt ur
stekgrytan med potatis.

Fullsatt

Bild:BUB

Pratade igår för 300 bankkunder - tema mat, självfallet. Har upptäckt vilket gediget smakminne som folk i medelåldern går och bär på, vilka register. Och människor tvekar inte att ge feedback, att uttrycka sin glädje när jag påminner dem om den lilla skatt de har som de inte visste och de kan locka fram smaker som om de precis stod framför en kalops eller en hel hand fylld med de rödaste smultron.

torsdag 15 november 2007

Hjulet hoppade av barnvagnen. Knodd skyller på oss!

Faksimil från barnbutiken Knodds hemsida

Har ni varit med om det - att en säljare av en barnvagn försvarar sig med att det är vanligt att hjulen hoppar av barnvagnen?.
"Det får man räkna med".
När jag pressar säljaren på Knodd/Stinsen ytterligare hävdar hon att det är handhavandefel "Man ska ta av hjulen och tvätta och smörja axlarna med jämna mellanrum.
Efter ett halvår lossar spärr och skyddskapsel på ett hjul av vår Cango. Vi är på IKEA och vagnen håller på att välta - August tumlar runt och hänger i selen.
När vi går förbi säljstället, en butik i Stinsen köpcentrum säger säljaren att det är "inget butiken kan lösa" - hon måste prata med återförsäljaren.
-Men det är ju Du som sålde vagnen till oss, det är från Er vi har garanti och kvitto.
"Vi kan inte ansvara för leverantörens vara - det måste ni förstå" säger den lilla tonårslika säljerskan.
Igår ringde hon mig och sa i klartext att tillverkaren sagt att "det är handhavandefel så vårt trasiga hjul är inget de kan göra något åt".
"Det händer ganska ofta att hjulen ramlar av barnvagnar - det får man räkna med"
Jag frågar:
-Så när man köper en barnvagn hos er på Knodd så får man räkna med att hjulen trillar av?
Då svarar den lilla oskyldíga: "Jaa, jag tror det, men jag ber min chef ringa dig"
Nyss ringde hon - jag låg i badet och hade ingen lust att prata.
Hon presenterade sig som efternamnslösa Elisabeth.
Hon hävdar exakt detsamma som säljaren igår.
Så nu vet alla att handlar man en Cangovagn till sina bäbisar så riskerar man livet på dem och handlar man vagnen, eller förmodligen något annat på Knodd i Sollentuna så blir man inte klokt bemött.
(Jag har mailat det här blogginlägget till Knodd för bemötande, självfallet också till journalistkollegor på ledande barntidningar och magasin)

Fick det att lysa ill

Anki, mitt i hönsbuljongkoket, har farit ut i en hyllningsblog över "Järnspisar, hackekorv och tabberas" .
Alltså man blir nästan lite blyg och det är så trevligt att bli läst och kommenterad av kollegor.
Tack!

Säljande sex - Tabberaset trea bland sexbloggar


Kolla sidan i original, här!

Är inte det lite lustigt. En enda liten nakenchock och man hamnar nästan bäst till i hela världen. Nåja, det är väl inte riktigt så det fungerar eller så det ser ut, men ändå. Frantzén Lindeberg påtalade det hela i en intern tävlan vi har. Efter "nakenchocken" i Gotlands Allehanda har det varit en väldig trafik på min blogg.
Varför duger det inte med köttfärslimpa?

onsdag 14 november 2007

Astrids 100 årsdag ett maratonlopp

Tabberaset i Lindesberg på en föreläsning arrangerad av ABF Lindesberg, Biblioteket/kommunen Lindesberg och Bistro Bellman

Det blev det - två föreläsningar och 45 mil i bilen i halka och mörker. Men det vägs upp av dem som hörsammat inbjudningarna och kommit för att lyssna. Väldigt rolig publik. Medryckande för en som föreläser när människorna i bänkraderna och vid borden nickar instämmande åt nästan allt man säger. Idag var jag dessutom riktigt elak mot den svenska råvaruhanteringen, matproduktionen och djurhållningen, elak mot handlare och elak mot dem som inte fattar att vi faktiskt har en riktigt djupt rotad matkultur här i landet - en kultur som håller på att gå oss ur händerna.
Trött, men tillfreds ser jag fram emot morgondagen då jag ska prata på hemmaplan för 300 föranmälda VIP kunder till en stor bank. Om mat!

Skänk Astrid Lindgren en tanke och gör något gott idag!

Teckning av Claes Jurander från min bok "Järnspisar, hackekorv och tabberas"

Och inte nödvändigtvis behöver det Goda vara Snällt i bemärkelsen mjäkigt utan hellre rakryggat kritiskt, vänligt för att föra framåt - det var Astrid Lindgren 100 år idag.
Jag tillhör ju dem som fick fördelen att träffa denna människa i levande livet hemma i hennes lägenhet på Dalagatan i Stockholm. Mötena med henne inspirerade till "Järnspisar, hackekorv och tabberas".
Idag föreläser jag på biblioteket i Salem kl 14 om Astrid och maten i hennes böcker. Fem timmar senare ska jag stå i Lindesberg på en helafton och berätta om tabberas och om tradition i Astrids många kök. Plasen är Bistro Bellman kl 19 - kom gärna Dit och lyssna. Det är ett samarbete mellan Örebro läns ABF, Lindesbergs kommun och Bistro Bellman.
Idag skriver också Tasteline om boken efter en intervju med mig igår.

Grattis världen för 100 år med Astrid!
Läs mer Astrid Lindgren. Bokus har en hel sida med speciellt utvalda "Astridböcker" dagen till ära. Självklart är "Järnspisar" med. Även Adlibris har gjort en Astridsida med böcker och har heller inte gått förbi min bok.