onsdag 7 juli 2010

Linnés temynta


Den doftar av bergamott och enligt Linné var den här myntan så nära te från Kina man kan komma, kanske så bra att man "nu ninte längre behöver importera henne från Kineserna".

Den växer i min trädgård sedan länge, men togs in till Sverige under 1700-talet av Linnés lärljunge Pehr Kalm. "I original" växte temyntan i Nordamerika där den självfallet dracks te på av indianerna. Där polinerades växten av kolibrier - här hemma landar humlorna tungt på blommorna som växer i flera våningar.

Enligt en källa så användes bladen som viltkrydda av Indianerna - måste testas till viltsäsongen och jakttiden.

Veteranbilar på Hembygdsföreningen i Sollentuna


Det är inte ofta Hembygdsföreningen släpper till Hembygdsgården Hersby till annat än som direkt har med hembygden att göra. Undantaget år efter år är några veteranbilsentusiaster som mitt i sommarvärmen rullar in sina ömsint renoverade åkdon från tiden då bilar såg ut som bilar. Mycket krom, raggarhistoria, Fordhistoria och några fina historiska "Italienare" var på plats. Ett 40 tal vackra bilar och ganska mycket folk som drack kaffe i Rotundastugan. Det är viktigt med sådana här möten och finge jag råda, vilket jag också får slår det mig, så ska vi ha fler sådana här evenemang. Därför arrangerar vi en skördefestival på Hersby redan den 22 augusti med massor av små föreläsningar med trädgårdsanknytning, utställningar och visningar av det som närodlats under sommaren. Mer information om det följer inom kort - evenemanget är ett samarrangemang mellan Sollentuna Hembygdsförening och Sollentuna Trädgårdsgille.

söndag 4 juli 2010

Mixed grill i sommarnatten



Fullspikad lördag lördag, manusgenomgång på stranden med portabel dator i solen och ungarna i vattenbrynet - kan inte bli bättre! Innan dess en massa småfix, effektivt och avslutning flera timmar med grillning i grönsakslandet.



Rodjana, som precis blivit befordrad, (på jobbet!) agerade stekvändare av rimmat fläsk, marinerad grisnacke och styckade kamben. Till serverade vi en alldeles utmärkt estnisk sallad som Reisi Nyström och Martin kom över med i förmiddags; skinka, ägg, kokt potatis, gurka, tomat - allt finskuret och lierat med majonäs. En aubergin fick gå på grillen först tillsammans med champinjonhattar som fyllt med olivolja och örter. Auberginen mosade vi med olivolja och vitlök. Nybakad italienskt bröd till och vi åt och åt och åt.

Dröjde mig kvar till långt inpå nattkröken för att vattna och bara sitta och titta i skymningen.

tisdag 29 juni 2010

Romlåda från egenryckt strömming - en succé


Tack Sten Melin för båttur, strömmingsfiske och recept - detta med låda på strömmingsrom ska hädanefter vara min melodi!

Morsor ska vara ute under parasoll och åka baklänges på rullatorn



Det var precis det vi ägnade oss åt häromdagen i köksträdgården - det är 100 meter att gå, men min gamla morsa är skröplig i benen så det tar en halv dag att ta sig den sträckan med rullator. Sent omsider framme kunde hon sitta under parasoll i grönskan och njuta.

Så skulle vi dra hemåt och gå tillbaka de hundra metrarna till bilen, grusad gångväg som inte alls är så lätt att ta sig fram på med små hjul på rullatorn.

-Sätt Dig här, sa jag och markerade med handen på gångverktyget och morsan satte sig med ryggen mot färdriktningen och så började en färd över stock och sten. Jag tror inte hon varit så skraj och samtidigt skrattat så mycket sedan vi åkte berg och dalbana i Furviksparken 1962.

Så kom vi till ytterligare en insikt. Vad praktiskt det vore med rullstol - det är ju inte en kapitulation utan ett frihetsredskap för den som har dåliga ben - då kan hon följa med överallt och det vill hon ju. Sagt och gjort, den ständigt närvarande husläkaren skrev remiss igår och idag fick vi bekräftat att rullstol levereras på måndag. Ibland blir man överraskad över att Vårdsveriges kvarnar mal snabbt som tusan.

fredag 25 juni 2010

3000 på midsommaraftonfest på Hersby Hembygdsgård

Lövad Lovisa på Hersby Hembygdsgård alldeles nyss

Sollentuna Hembygdsförening - där Tabberaset råkar vara ordförande - arrangerade för vilken gång i ordningen som helst, midsommarfirande, idag med stångresning, blomsterbinderi, fiskdamm, varmkorv, spunnet socker, glass, läsk och kafé. Dessutom var handelsboden öppen och Sollentuna folkdansgille på plats med lekar för barnen, folkdans och folkmusik. Över 3000 vuxenbesökare + alla barn.

Erik Göransson, tidigare ordförande i Sollentuna Hembygdsförening, knyter blomster kring stången,

Lövad Alma på Hersby Hembygdsgård alldeles nyss

Hela Hembygdshersby dansar runt stången. Hembygdsföreningen som kunde räkna in över 3000 som betalat grindslant (bara vuxna)

torsdag 24 juni 2010

Strömming i sällskap av Sten Melin och hans pulpetbåt från Kalix

Sten Melin vid rodret i strömmingsgattet

Vi hade pratat om det någon gång tidigare att det vore trevligt att åka ut till skärgården för att rycka strömming. Idag blev det av i Sten Melins egen ägandes pulpetbåt från hans hembygd Kalix.

Från Edsviken gick vi vidare förbi Ulriksdal, Stocksund, Lidingö, Vaxholm och förbi Grinda. Där bakom har Sten Melin sitt strömmingsställe, ett litet vackert gatt mitt i solen.

En halvtimmes rensning...
...spå ligger de där pinfärska och bara väntande att bli stekta ochserverade - några inalgade i ett. två. tre.lag till midsomaraftonen.

Och visst, det var bara att rycka och dra, sex strömmingar på lika många krokar, gång efter annan och ett par gånger kom gurkdoftande nors med upp - smakar förvisso gott friterad, men fick gå tillbaka. Några kilo var fick det bli. Helheten från fyra i eftermiddags till 23 i går kväll var storslagen, ganska kall tur i vinden i den öppna båten, men med en samtidig midsommarsol i ansiktet.

Så diskuterade vi olika slags sätt att tillaga strömmingen på och Sten återkom med sin barndomsmat från Norrland där strömmingen saltas och stekts hårt (som sotare) och bryts sedan ner i filmjölk med tunnbrödsbryta. (betänk att combon inte alls är så dum som den låter, gräddfil till sill är väl inte så dumt).

Två män i en båt är rent ut sagt djävligt trevligt. I ryckarpausen från strömmingen bjöd Sten på skeppskost. Rejäla olivbröd fyllda med en Vit Caprin från Bondens Matbod och hemtorkad lammstek i skivor