tisdag 7 april 2009

Sova på potatis i påsk

Bloggen kommer att sova en stund över påsk, är utanför bloggområdet. Njut under tiden av Augusts söta sömn på fem kilo potatis i kundvagnen.

Vi önskar därmed en glad och god påsk

söndag 5 april 2009

Födelsedag med kålpudding och våfflor



Alma fyller sju år idag. Hon önskade sig kåldolmar, men det fick bli lightmodellen nämligen kålpudding med gräddsås och rårörda lingon och så Rodjanas specialitet; lagad på savoykål och med kryddpeppar.
Istället för tårta när alla fem av mina barn samlades för middag (+Calle!) serverades vi frasvåfflor med drottningsylt och vispad grädde. Ingen vidare GI dag för mig med potatis från Gotland till kålpuddingen - men för katten, någon gång unnar man sig!
Om det var gott?
Så alldeles inihelvete!

Räkor med gräddstuvad saffranskål

Det blev en hel räkor från mexikanska gulfen i Louisiana och visst var de många välsmakande anrättningar om de inte var friterade förstås.
Igår kväll åt vi räkor som stekts i masalacurry, nästan bara glacerats. Till detta en saffrans kål där spetskål kokats i grädde tillsammans med uppvispat ägg som redning och saffran.
Jag tror detta hanterande vinner över cajuun och creolkökets!

lördag 4 april 2009

Grillad makrill och sufflerande fiskpuddingar

Det är riktig thaimat det här - thaimat är inte de där wokade rörorna som lunchmatsalar är så fyllda med. Thailänsk matkultur är grillat, mortlat, stuvat och kokt.

Ett typiskt sätt att tillaga fisk är att marinera den och sedan grilla den. Vi använde bitar av makrill som fick marinera med salt och rikligt med krossad svartpeppar. Sedan grillades den hastigt i så varm ugn som möjligt och på galler.

Ett annat sätt är fiskfärs som smaksätts med röd currypasta och kokosmjölk. Ett vispat ägg rörs ner för att få fisksmeten att sufflera och så dekoreras och smaksätts den ytterligare med kokosmjölk redd med rismjöl.
Vi använde kolja igår och sedan ångkokades puddingarna i riskokarens ångtillsats.

fredag 3 april 2009

Boeuf Bourguignon på Bistron - favorit i repris



För ganska länge sedan, närmare bestämt den 14 novemberöverraskade oss Christer Lingström med Boeuf Bourguignon. Trevligt då och lika trevli9gt om inte bättre idag på lunchen. Överraskning i repris och så fick det bli för alla kring bordet. In med en potatispuré med 50/50 smör och så en tallriksserverad Bourguignon som var precis på gränsen att vara övervinös men räddades av sötman i morot och smaken i de välhängda och ordentligt brynta köttbitarna. Dessutom gör ju purén sitt till att överbrygga och sammanbinda alla smaker på tallriken. Limmig härlig grytsky med såssked så att inget skulle gå förlorat.
Det här var en alldeles utmärkt jobblunch som bäddar fint för kvällens fredagsmiddag hemma, thailändska små sufflerade fiskpuddingar lagade av kolja (!).

torsdag 2 april 2009

Pad makôa - enkla thaiköket



Det här riktig veganmat och smakstarkt från Thailand, enkel mat dessutom.
-När jag sätter första skeden i munnen är det som om hela min barndom framkallas, det här åt vi ofta hemma, men vi åt det på ett annat sätt. Här har vi råd att äta det vi vill och i stor mängd - hemma i Thailand åt vi kanske först en stor skål med ris och tog lite av auberginerna och lite sås, nästa portion, för att man skulle bli mätt var det bara ris och sås, berättar Rodjana. Det vi äter till middag var och en för sig här i Sverige skulle räcka till en hel familj, så var det, men otroligt mycket smak.
Pad makôa är precis det som rätten heter, stekt aubergine och med dessa menas de små golfbollsstora asiatiska auberginerna (det finns en hel uppsjö olika sorter). De kvartas och steks i olja med vitlök. När de är genom varma och fått lite yta blandas knippen med horapa (queen basilica) i och så stuvas allt snabbt med en sås på salta bönor (finns att köpa i asienaffären i flaska). Rätten smakas av med lite soja och fruktsocker.
Man blir överraskad, nej förvånad, att så lite kan smaka så mycket.

"Spännade upptäcksfärd" i Sollentuna Centrum


Bygger de lika illa som de stavar så ligger Sollentuna Centrum risigt till.
Idag gick jag nedför rulltrapporna från parkeringsdäck. En hel vägg har täckts med en stor flyer där kunderna omsorgsfullt hänvisas till nya avdelningar.
Tänk denna jättevägg och tryckt för dyra pengar - varför korrekturläser ingen?
"Spännade upptäcksfärd"...herrejösses vilken blunder.

PS för alla andra ordblinda stavas det "Spännande upptäcktsfärd" DS