tisdag 28 mars 2023

Sagolik brunch av Kristina


 Det är klart det ska vara våfflor men ack icke på vårfrudagen - de tjyvade vi med tidigare och då fördes jag i ett ögonblick till Norge där jag levde under flera år på 70-talet. Tänk så man kan resa i minnet vid smak. Hastigt försvann jag ner till kantinen på SHKS och en lunch med vaffel og brunost, jäklar, och alla de där jag kände då var där och vi nästan kunde samtala.


I söndags var det istället dags för brunch hos Kristina. Planerad sedan en vecka då Lovisa kom hem från NY och önskade sig två rätter på bordet - korv Stroganoff och frasigt stekta pannkakor. Stroggen fixade vi häromdagen och pannkakorna föll på pannkaksvännen K att bjuda på. De fick trona högst upp på brunchbordet som annars höll två sorters te och nybryggt kaffe, nybakade scones med hemlagad citronkräm, sylter av olika slag, vispad grädde, syltkakor och små kladdkakor. Dessutom en hel radda munsbitar som små semlor, smäckade med mandelmassa och grädde.

Se där en söndag att njuta och det gjorde vi Lovisa, jag själv, Alma, August och bästa brunchkocken Kristina.

Inga kommentarer: