torsdag 1 maj 2008

Finger Lime



Det är klart att den sätter en del myror i huvudet.
Vad kan det vara? Bilden från den ordlösa onsdagen i veckan.

En böna, en alg, ett kryp?

Proffsen vet redan - den är helt ny.
Och den har en konsistens som små romkorn - när den är övermogen, som de på bilden, riskerar den att spricka upp och citruskornen väller ur det ganska tunna skalet.
Jag fick några av Nina på Grönsakshallen på GastroNord nyligen.

Det är alltså fingerlime och de små kornen som alltså utgör en helhet i de klyftor som skils av med tunna beska hinnor precis som i en vanlig lime eller citron, har en hög syra som nästan gränsar åt sälta och med en smak som är en blandning av lime, citron och kaffirlime (makrut på thai) alltså bergamott.
Jag kryddade en Valborgs-GT åt Rodjana med dessa korn och hon intygade att den då slog över i en limesötma och passade alldeles utmärkt i smak, men såg skräpig ut i drinken.
De frukter vi har kvar ska vi testa i thailändska sallader - säkert mer dekorativt där och framförallt smakrikt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det coola är konsistensen! Jag skulle lägga lite korn på en liten bit ängad fisk (flundra eller lax) med med en gnutta salt och några tunna strimlor av ngn ört. Dill elelr thaibasilika.

Eller på sashini med någon ynka droppe sallad.

Anonym sa...

Spännande! Är det som knastriga små romkorn tro? Mycket på min "spanalista" när jag kommer till Sthlm nästa gång...