måndag 17 december 2007

Amaryllis


De kommer kanske att se lite trötta ut till jul även om torghandlaren på Hötorget garanterade att de skull hålla. Hemma har jag inte haft tid att ta hand om dem än utan de åkte ner i en kruka iskallt vatten och ställdes vid balkongdörren där det drar betänkligt i syfte att stilla deras blomlust.
Tänkte göra något med dem i fönstret, upp och ned kanske, vi får se. Under mina funderingstid brukar Rodjana komma på något och så vips har dt blivit "nåt snyggt". Jag är bättre på blommorna i landet vilket påminner mig att både spade och grep ligger framme och förmodligen fryst fast vid det här laget och att jag inte fick undan bladverket från mina stora kardonger och kronärtsskockor, att grillen står oskyddad för väder och vind - men att det inte gör något för att den var så billig i alla fall och att den ska ersättas med en murad á la James Oliver i vår, om jag nu får sätta igång ett så opass stort bygge för styrelsen.
Se - sådan blir man när man fått trädgård. Nu är det snart dags att så nästa säsongs skockor och kardonger och med spänning se de sytrådstunna groddarna spränga jorden. Det är lite lustigt att just dessa har så mycket bladmassa när frosten kommer att man inte orkar skyffla undan den utan den får ligga kvar som ett eget skydd med halm för att klara att komma tillbaka.
Kardon ger en väldig bladmassa.
Det var den 11 mars i år jag sådde skockor och kardon, alldeles för sent enligt min mening. Ska så betydligt tidigare i år och se till att de hinner sätta pålrot i hinkar in nan utplantering den 8 juni.
Resultatet blir det här, fantastiska skockor, betydligt sötare, mjällare och godare än de importerade och tacka för det, långsamt vuxna, lite småplågade av kyla, väta, stark sol och vind här i det mellansvenska vädret.

Inga kommentarer: