söndag 21 januari 2007

Utländska bönor


Nu har jag helt hakat upp mig på det här med bondbönor och fortsätter även idag trots att vi hade en storslagen middag hemma hos oss med våra vänner. Middagen planerade vi redan när vi var på vernissage vid tretiden och frågade oss vad vi skulle göra med kvällen och kom på att vi skulle åka till Vinn och handla gemensamt och sedan laga ihop och vi gjorde en inköpslista som vi bröt emot direkt vid ostdisken och korvdisken och örtdisken och köttdisken och grönsaks- och fruktdisken.
Före sex åt vi ost och korv. Som tidig förrätt halstrad ungkalvlever med ärtskott, mangoldblad, vitpeppar och olivolja med en åldrad tjärig balsamico. Efter ”På Spåret” potatis med olivolja, dill och citron och stekt entrecote. Stekt sparris med olivolja, vitpeppar, avocado och parmesan. Örtskott med små körsbärstomater naturell. Glass, kaffe.
Vi skildes inte förrän nyss 02:20 och då hade snötäcket blivit 1 ½ decimeter.
Tillbaka till mina älskade bondbönor. De har blivit ikonen för våren. Just när jorden reder sig åker de ner i bredd, inga rader här inte. För om de sås med någon decimeter emellan så stödjer de varandra. Ogräset hinner inte komma till efter första rensningen. Visserligen blir avkastningen något mindre men jag behöver inte hålla på och rensa och det ser vackert ut med en stor rugge höga bondbönsplantor.
Livsmedelsverket har räknat ut hur nyttiga de är; Energi 59 kcal/245 kJ, Vatten 81 g, Protein 5,6 g, Fett 0,6 g, Kolhydrater totalt (ej fiber) 7,5 g, Kostfiber 4,2 g, Kalium 250 mg, ß-karoten 210 µg, C-vitamin 33 mg.
Förr kallades de för Turska bönor (turkiska bönor) eller Välska bönor och välsk betyder utländsk. Och redan när bönan först omnämns i Sverige 1775 (fanns här betydligt tidigare) så fanns det en rädsla för det utländska. Alltså Välska bönor var något att vara försiktig med, å andra sidan eftersom de var undantagna från tiondet så ingick de i 1700-talets skatteplanering och odlades i stor skala.

3 kommentarer:

Lagers tabberas sa...

Ska kolla i morron på kontoret med min Adonis Stenbrohultensis om inte Vicia faba (bondbönor) finns med där. Alltså Linnés uppteckning över vad som odlades i kålgården på hans pappas kyrkoherdeboställe. Och finns den med där så är det före 1775.

Kinna Jonsson sa...

Jag har tolkat Turska bönor som Haricots Verts. Är du säker på att det är bondbönor. Jag ska hem och kolla i de gamla kokböckerna för det här var intressant. =)

Lagers tabberas sa...

Kinna
Jag kan just n u inte belägga det jag skrivit, ska se senare på kontoret där jag har lite speciella böcker...detta eviga släpande!
Kollade som hastigast på sid 282 i min Cajsa Varg och turkiska bönor nämns i kapitlet hur man bevarar det man får från rädgården under vintern. Där spritar hon turkiska bönor (turska) och det gör man ju inte med Haricots Verts, sedan varvas de med salt och håller så vintern över.
Men som sagt, visst är det intressant,