torsdag 6 augusti 2015

Visst är det bra hemma, men ganska kul att vara borta ockå

Sjautru
Känner ibland stråk av längtan tillbaka, tillbaka till Gotland. Vårt besök, mitt första på åtta år, blev bara en vecka och alla människor vi hade kvar att besöka och några ytterligare att umgås med var åtskilliga. Platser att åka till, att återse fanns hur många som helst.

Thord Karlsson

Därför är vi övertygade om att det blir en tur snart igen...inom kort, förhoppningsvis.

Lovisa

Medeltidsveckan

Vände ryggen till och vips visslade en lergök till


Det var en av de där dagarna som blev så fantastiskt långa. Föreningen Stavgard firade 40 år. (klicka på länken och läs den fantastiska historien). Självfallet åkte vi di, tyvärr bara för en kortare stund, stranden lockade och en hel rad andra besök. Vi tänkte, det är nästan så att vi måste flytta hit igen för att hinna med allt.


Massor av bekanta ansikten dök upp som skuggor ur det förflutna och August blev ett bevis för hur levande historia engagerar. Plötsligt var han och Kristina som uppslukade.
Jag hittade dem borta hos Eva-Marie Kothe, välrenommerad keramiker från Burs. Där satt han och rullade och knådade och var helt lerig som sig bör.


Vips ljöd en lergök över nejden och en mycket lycklig August. Så låter historien så lät det i vinden på tusentalet...kanske.
Nu ligger den här hemma och torkar. Nästa vecka kanske vi ska göra ett försök att bränna den, ris och vedhögen mitt på gården ska tändas på och mitt i brasan ska lergöken stå i en burk av plåt. Hoppas experimentet lyckas.

lördag 1 augusti 2015

Gotlandssnuset kanske bäst just nu när jag ändå vacklat i tio år


"Vacklat i tio år"? Ja vad ska man säga, inbiten Ljunglöfs ettan sedan 13-årsåldern. Efter två prisar i sommarvärmen och en del spysjuka var jag envist fast och på den vägen har det varit undantaget några dagar här och där i Norge då studielånet inte räckte hela vägen till snus (Tidemans grön och blå) då ettan var så djäkla dyr och mina år i London då leveranserna av stockar kom i otakt. Annars så, ibland uppblandat med Gauloises eller Gitanes. I början röda Commerce, John Silver, Prince eller den sötaktigare Lark. Ritz och Bill var heller inte dumma eller pipan som riktigt etsade in tobaken i munhålan.

I min tidiga självdestruktivitet tänkte jag aldrig "konsekvens" utan fortsatte nedmonteringen tidsmässigt ungefär samtidigt med annat. (inte knark om någon nu skulle få för sig det)

I London kunde jag gå till en tobaksdealer och få fuktig finskuren piptobak att använda som snus när nöden framkallade det.

Tio år av vacklande alltså. Det där med cigg gav jag upp då efter att ha rökt av och till, mest av. Jag gav upp en massa annat långt tidigare, snart 23 år sedan, men snuset? Jag sa så här, snusandet är den last jag kommer att hålla fast vid oavsett.

Mitt vacklande på snusfronten har handlat om sorter. Nyss påminde min sambo mig om att jag snusade Röda Lacket när vi var tillsammans för 40 år sedan (hon har påmint mig om mycket som jag var för 40 år sedan). Jag kommer ihåg att jag sa att jag aldrig skulle överge Röda Lacket och fann på en historia att det var ett utpräglat östgötskt snus som användes av textilarbetarna i Norrköping. Det rann inte och det var en förutsättning för att inte fläcka ner vita vävar. En slags legitimitet alltså.

Prövade General som var förfärligt kryddat med bergamott, Göteborgs Rapé som jag tyckte var för lätt, brunsnus var som ett löst Röda Lacket och ettan, ja det var ett alternativ med sin rena djupa tobakssmak och lite gödsliga doft. Det blev ettan för hela livet, ända fram till den dag jag satte en egen sats med snus, bakade en prilla fortfarande ljummen, stoppade in den under läppen och jag var såld. Förstod hur jag kunde påverka processen och göra snuset aningen fuktigare, aningen längre fementerat, starkare eller svagare.

Så kom det här med att sitta och köra folk i taxibil, det gick inte alls med lössnus. Ja blev övertygad att general i påse skulle passa och så fick det bli.

Nu sätter jag en lössnussats igen näsa vecka av råtobak jag tog hem från Albanien, odlad och fermenteradm skuren och mald i Durres.

Fram tills dess? Jo, jag var på Gotland i ett lyckat försök att landa och hittade tillbaka till ett snus jag testade när det var alldeles nytt "Gotlandssnus" eller "Jacobssons" och som nu kommit med ett alldeles utmärkt snus: "Dynamit, extra strong". Ett rent fantastiskt smakrikt snus som jag minsann ska använda som lössnusalternativet i fortsättningen.
Så är det med det och så for det bli!

fredag 31 juli 2015

Rökta flundror och en annan favorit


 

Det är nog femton år sedan som jag senast åt rökta flundror. Idag undrar jag varför?
Vi tog vägen igår runt Östergarnslandet; Gammelgarn, Sjauster, Danbo, Herrvik, Sysne. Träffade gamla vänner och fikade med nya. Hemåt landade vi i rökbutiken hos fiskaren i Sysne. Flundror uppradade vackert, men det som tilldrog sig mitt stora intresse mellan några rökta räkor och röka laxfenor var rökta romsäckar från torsk. Jag minns första gången jag åt sådana, för säkert 40 år sedan, i Grisslehamn med en av mina bästa vänner som inte längre finns (vårt gemensamma i maten var stekt egeninsaltad egenfiskad strömming, rökta romasäckar och surströmming, emellanåt även tjuvfiskade hemkokta flodkräftor)


Kommer ihåg känslan där vi satt i solskenet utanför fiskebutiken i Grisslehamn, förmodligen också med en mellanöl i handen. Och den där första lilla smällen i tuggan då rökhinnan brast och romkornen som sedan mjukt smattrade i munnen, den feta röksmaken blandat med torrheten i rommen.



Så åt vi alla romsäckar igår kväll som en liten förrätt med majonäs. Redan i bilen hade vi låtit skivor av kallrökt lax liksom smälta i munnen och jämte romsäckarna åt vi rökta räkor och jag håller nog med barnen att orökta smakar bättre. Men romsäckarna var himmelskt goda, hårt rökta och med det milda inre.


Flundrorna då? Fantastiskt feta och goda med färskpotatis (!). Nu förknippar jag Gotland med något helt annat än rökta flundror, men i ögonblicket igår mindes jag nog de flesta tillfällen jag köpt flundror även under de somrar och de år jag bott på Ön.


Kommer särskilt ihåg ett tillfälle när jag köpte ett gäng feta flundror från röken i Ljugarn. Ställde mig att rensa och varvade sedan med fint skuren (det vita) från purjo, massor av persilja och rejält med kapris (Wretman gjorde något liknande med böckling) och sedan slog ihop  dijon, olja och vinäger och hällde över. Flundrorna fick stå övertäckta med plast till nästa dag och marinera och sedan åt vi dem med nypotatis.
Men igår kväll åt vi de rökta flundrorna rätt och slätt som de är!


onsdag 29 juli 2015

Tyra Lundgren är väl konstnärlig mångfald så det rinner över


Vilken fantastisk skaparglädje och vilket motstånd i nästan allt, textilen, oljan, teckningarna, krukorna, skulpturerna, leran. Man riktigt känner gnisslet i smärtan att kreera och så ser det så förbannat lätt ut, det där djävla konstnärsskenet som bedrar.

August tog sig en liten stund i Pye Engströms skulptur "Grottan"
utanför Konstmuseet
Det lilla rummet, den lilla utställningen med den stora mångfalden är så rytmisk och så exakt tajmad och överblickbar. Gillar den och visst har jag fått förmånen att stifta bekantskap med människan tidigare, men inte så här, serverat nästan pedagogiskt.

Jag pratar om den lilla utställningen på Gotlands Konstmuseum som jag tycker fler borde gå och titta på, gör det! Det där konstnärsskapet är värt ett ögonblick från var och en.

tisdag 28 juli 2015

Säg hej till Asger Jorn på Grötlingbo kyrkogård


Men så här är det att jag sedan länge alltid stannar till när jag har vägarna förbi, bara för att säga hej till Asger Jorn.

Förra året var jubileumsår, han skulle fyllt hundra och då missade jag honom. Sanningen att säga är det åtta år sedan mitt senaste besök, men det gör ju inget, för honom står tiden numera helt still och har så gjort sedan han begravdes här vid Grötlingbo med utsikt över de mäktiga friserna på kyrkväggen, de han kalkerade och hade i sin ateljé och som sysselsatte honom tankemässigt under så många år då tiden alls inte stod still.

Mors, sa jag idag helt stilla vid graven, denne mäktige vars bilder jag fått slå följe med sedan jag själv började intressera mig någon gång under senare delen av 60-talet.

Hur han kom hit?
De kan jag berätta om någon annan gång. Gjorde nämligen en liten dokumentär för radion för länge sedan och fick intervjua prästen som jordsatte honom med en liten ceremoni och psalmsång.