måndag 15 juli 2013

Ljummade med brynt smör som krydda


Jag är sent ute, märker jag. I trädgårdarna runt omkring har växtligheten nått längre. Å andra sidan kommer jag att ha primörer senare: 

Lök, cirkelbeta, rödbeta, vitbeta, blå morot, vit morot, kålrabbi i miniformat, omsådda rödbetor som små gallringsbetor i slutet av augusti, skärbönor, vaxstörbönor, hästbönorna blommar först nu, sockerärtorna är som små jungfrur, gråärtorna bara en meter höga, grönkålen frodig dock, vintersquashen tar sig långsamt men kraftigt och säkert, palmkålen kan snart skattas på sina nedersta knapriga blad, potatisen (cherie) har jag mest för att göra en jordförbättring i en del av trädgården som legat i träda i två år (blir väl full med nematoder).

Vitbetor och gulbetor går så förbannat långsamt att ogräset hinner ikapp och om. Så vet man inte var man ska rensa utan att betorna ryker med. Men så sår jag in rädisor, som är snabba, ungefär var 30e centimeter. De markerar ut raderna tills betorna blivit tydliga.





Igår skördade vi några rader. Stora, peppriga och vackra.

Jag skär dem i generösa skivor. Hettar upp en järnpanna, halstrar dem snabbt och lägger upp i en skål. Bryner rikligt med smör i samma panna och skedar över...en nypa salt och så en liten gaffel. That's all!

fredag 12 juli 2013

♪♫ ♫♪♪ Ja må han leva, ♪♫ ♫♪♪ Ja må han leeevaaaa, ♪♫..♪♫ ♫♪♪ Ja må han leva ♫♪♪ uti hundrade Åååååår!!!!♫♪♪

Det är en alldeles speciell dag för mina barns morfar i Thailand idag. Aktningsvärda 80 år. Jag firar med att visa några bilder jag inte är säker på att han sett, bilder från ett av hans besök i Sverige:

Med Faster Karin på Greklands Gård

På Ulriksdals slott, (fd Jacobsdahl varifrån Drottning Kristinas kröningståg utgick).

Med Stockholm i horisonten

På Skinnarviksberget för utsiktens skull

Ulriksdahls slott igen

Och igen!

I Mölle under sillfestivalen

På Kina slott Drottningholm

Linnés Hammarby

Hemma hos morsan och farsan i Viken när de fortfarande levde

På Linnés förstugutrapp i Hammarby

Ser ut som en slottsherre på Krapperup

Med Alma och Lovisa i parken på Krapperup

söndag 30 juni 2013

Gud lät älvorna bjuda till dans och jag bjöd nudelsoppa till middag



Är söndagen avslutet eller början. Det vore ju trevligt om det vore så att Gud menade att man skulle vila sig i form inför och inte vila sig efter till följd av.

I alla fall avslutades en händelserik vecka med vila och nudelsoppa på en gammal anka. Det här med gammal betyder inte att den är utgången utan att den är mognad. Jag menar, finns det något bättre än att ha en kall stekt anka eller gås i kylen att "knapra av" då och då?

Så har vi det. Och av ankan nu var det bara taget ett lår, annars låg hon där alldeles orörd med stekyta och milt anordnad så att det fortfarande fanns fett på skrovet.

I grytan lade vi hackad fjorårsmangold som förvälldes, vackades och frystes i höstas. Samtidigt "friterade" jag en hel, hackad vitlök i två msk ankfett, silade från och hällde vitlöksfettet i grytan tillsammans med några limeblad, ett strå av skivat citrongräs, två thaichili, några skvättar pojkesoja, någon matsked fisksås.

Allt ankkött togs av skrovet som skars i två delar och lades tillsammans med vingarna i grytan. Köttet skars i bitar. Så hälldes kokande vatten över och det hela fick sjuda ordentligt.

Samtidigt så bröt jag nudelflak (mungbönor) i bitar och lade i blöt i allt vatten så att de krullade ihop sig. Smakade av med mer soja och fisksås. Tog upp skrov och lät koka ner något innan ankbitarna hälldes i för att bli varma. Sist fick nudlarna ett dopp i kokande vatten innan de lades ihop med soppan portionsvis på tallrik.

Så här såg det ut när jag parkerade igår morse, dimmorna lekte på åkrarna och det var nästan magiskt i fukten


söndag 23 juni 2013

En midsommardag bland orkidéer och pallisadgrillad korv


Skogsnyckel, växte i mängd där vi gick fram på väg till en läig plats vid havet.


Klöverblåvinge korsade vår väg.


Pallisadgrillning av korv innan elden tänds.


Resultatet, ofördärvad korv av olika slag.


Lovisa i skrikig sol och tilltagande vind vid havet


Alma och Lovisa, utflyktsungar midsommardagen


August Lager och Mona Jensen på klättringsupptåg


Tätört


Alma i vinden

lördag 22 juni 2013

Mörkrets fasa skrämdes iväg under midsommarnattens ljus


Brasan höll oss sällskap, fick oss att liksom ingå i den där församlingsenheten som på så oändligt många platser i världen. Hela natten, tills gryningen spräckte dimbankarna som
dragit in från havet.



Tommy Löfgrens pallisadgrillning visade sig hålla måttet perfekt. Trodde inte på det till en början. Antingen skulle värmen inte räcka till, köttet skulle blir långkokt snarare än grillat, grillsmaken skulle vara obefintlig. Jag hade fel. En "takplåt" över elden skickade både rök och värme rakt mot köttet som befanns uppspänt mellan två stålnät hopfogad med ståltråd. Stekytan kom så småningom och vart efter, innertempen perfekt. Utmärkt.


Så var midsommarmiddagen som inleddes med grillade halumispett och olika röror, med en av soltorkad tomat, en av rödbeta och en av pepparrot, väldigt gott. Dessert en söt cheesecake med färska jordgubbar och vid sidan om pakistanermango.


Det blev skymningsläge knappt, men molnen gjorde höstkänsla några ögonblick mot fullmånen. Så lättade skyarna till kaffet. Ängen lyste magisk med nävor och prästkragar.

Dagen till ära bar jag folklig dräkt från Chiang Mai


OBS:
köttet grillades helt omarinerat, saltades och pepprades efteråt och serverades med Oscarssmör, (vitlök, charlottenlök, salt, persilja och gräslök)

fredag 21 juni 2013

En midsommar som vanligt, men nu börjar snart festen


Uppe i Älvkarleby, hos Tommy Löfgren. Gjorde en visit på Hembygdsföreningen på Östanå, alldeles vid den kyrka som jag var brudnäbb i ungefär 1958.

Börjar uppleva den här svenska traditionen som ganska löjlig. En människa som försöker vara moder genom att sjunga genom mikrofon och galer ut små grodor och skära havre och det låter lika illa varthän man än vänder sig.

Lite lustigt i alla fall bland lotteristånd och kafeservering i en hembygdsförening som tycks vårda sitt arv och inte räds att vara informativa. Lustigast var i så fall midsommarstången som inspirerats från Estland enligt hörsägen.

Jag är mer för den fria, obundna, smått erotiska midsommaren, då alla vanliga regler upphävs och då människor släpps lösa i full frihet. Så många barn som föds i mars!
Det är långt från små grodorna och långt från alla påhitt, det är den äldsta av traditioner och samtidigt modern.

Nu håller Tommy på att sätta grillen, en pallisadanordning för vertikalgrillning. Det drar fuktbankar in från havet, lite fuktigt kallt. Ställer trädgårdsmöblerna nära elden till skymningen och i lä tills det mojnar.

söndag 16 juni 2013

Hillstedts fisk lägger ner i Rotebro


Min bästa fiskaffär, kanske den enda värd namnet i hela Sollentuna. Nu stänger den och det är rent ut sagt för djävligt.