torsdag 8 juli 2010

För fulla segel till Strindbergs Ö

Tabberaset på sjövana ben.

Jag älskar människor i min närhet som så generöst bjuder på upplevelser. Vännen Peter Holstad är en sådan. Igår bjöd han till bords på den egna ägandes segelbåten och tillsammans med två av mina döttrar. Solen stod högt, himlen klarblå och i skärgårdsbandet utanför Dalarö blåste segelvind som gav sju knop.

Jag har inte seglat sedan jag var liten grabb och då med en krängande koster som var så grund att den inte gick att kryssa med, men som förknippas med sommarupplevelserna då, på 50-talet och det är så märkligt att trots att 50 år förflutit sedan dess så framkallas exakta känslor omedelbart, dofterna, ljuden och hur vinden tar tag så mäktigt och skjuter iväg, kraftfullt så det suger i rodret.

Lovisa älskade byssan med salongen och kojplatser i både för och akter

Nu ger jag med Peters hjälp mina småtjejer samma känsla och även om det bara var en dags äventyr det handlade om så var det storslaget både för mig och för dem.

Vi gick alltså från Dalarö över Jungfrufjärden och ut till Strindbergs Kymmendö där vi lade till alldeles ett stenkast från gården där författaren hade sin skrivarstuga och där han skrev Hemsöborna varefter han aldrig mer var välkommen till Kymmendö.

Skepparen och Tabberaset - en lysande segelduo

Tillbaka på stranden badade och simmare Alma, Lovisa och Peter, men inte Tabberaset som förstår att kallvatten inte är så nyttigt för kroppen och inte vill späka sig. Grillning med diverse kryddiga korvar och sedan hemfart i kvällsbrisen.
Far och dotter i kvällssolen, Alma njöt i stora drag

Tack Peter för den storslagna dagen!

Hem gick det i loja 3.5-5 knop i kvällsbris. Vid Smådalarö revade och gick med motorn sista biten hem till bryggan

En dag som slöts med att vi sammantaget såg 13 älgar och 20 rådjur, bland älgarna en åttataggare som villigt ställde upp för foto tillsammans med de övriga i första klungan om fem.

De första älgarna vi stötte på och som villigt ställde upp för fotografering. Lite längre fram stod ytterligare tre, sedan vidare upp till de tretton vi räknade totalt. Däremellan horder av rådjur.

onsdag 7 juli 2010

Linnés temynta


Den doftar av bergamott och enligt Linné var den här myntan så nära te från Kina man kan komma, kanske så bra att man "nu ninte längre behöver importera henne från Kineserna".

Den växer i min trädgård sedan länge, men togs in till Sverige under 1700-talet av Linnés lärljunge Pehr Kalm. "I original" växte temyntan i Nordamerika där den självfallet dracks te på av indianerna. Där polinerades växten av kolibrier - här hemma landar humlorna tungt på blommorna som växer i flera våningar.

Enligt en källa så användes bladen som viltkrydda av Indianerna - måste testas till viltsäsongen och jakttiden.

Veteranbilar på Hembygdsföreningen i Sollentuna


Det är inte ofta Hembygdsföreningen släpper till Hembygdsgården Hersby till annat än som direkt har med hembygden att göra. Undantaget år efter år är några veteranbilsentusiaster som mitt i sommarvärmen rullar in sina ömsint renoverade åkdon från tiden då bilar såg ut som bilar. Mycket krom, raggarhistoria, Fordhistoria och några fina historiska "Italienare" var på plats. Ett 40 tal vackra bilar och ganska mycket folk som drack kaffe i Rotundastugan. Det är viktigt med sådana här möten och finge jag råda, vilket jag också får slår det mig, så ska vi ha fler sådana här evenemang. Därför arrangerar vi en skördefestival på Hersby redan den 22 augusti med massor av små föreläsningar med trädgårdsanknytning, utställningar och visningar av det som närodlats under sommaren. Mer information om det följer inom kort - evenemanget är ett samarrangemang mellan Sollentuna Hembygdsförening och Sollentuna Trädgårdsgille.

söndag 4 juli 2010

Mixed grill i sommarnatten



Fullspikad lördag lördag, manusgenomgång på stranden med portabel dator i solen och ungarna i vattenbrynet - kan inte bli bättre! Innan dess en massa småfix, effektivt och avslutning flera timmar med grillning i grönsakslandet.



Rodjana, som precis blivit befordrad, (på jobbet!) agerade stekvändare av rimmat fläsk, marinerad grisnacke och styckade kamben. Till serverade vi en alldeles utmärkt estnisk sallad som Reisi Nyström och Martin kom över med i förmiddags; skinka, ägg, kokt potatis, gurka, tomat - allt finskuret och lierat med majonäs. En aubergin fick gå på grillen först tillsammans med champinjonhattar som fyllt med olivolja och örter. Auberginen mosade vi med olivolja och vitlök. Nybakad italienskt bröd till och vi åt och åt och åt.

Dröjde mig kvar till långt inpå nattkröken för att vattna och bara sitta och titta i skymningen.

tisdag 29 juni 2010

Romlåda från egenryckt strömming - en succé


Tack Sten Melin för båttur, strömmingsfiske och recept - detta med låda på strömmingsrom ska hädanefter vara min melodi!

Morsor ska vara ute under parasoll och åka baklänges på rullatorn



Det var precis det vi ägnade oss åt häromdagen i köksträdgården - det är 100 meter att gå, men min gamla morsa är skröplig i benen så det tar en halv dag att ta sig den sträckan med rullator. Sent omsider framme kunde hon sitta under parasoll i grönskan och njuta.

Så skulle vi dra hemåt och gå tillbaka de hundra metrarna till bilen, grusad gångväg som inte alls är så lätt att ta sig fram på med små hjul på rullatorn.

-Sätt Dig här, sa jag och markerade med handen på gångverktyget och morsan satte sig med ryggen mot färdriktningen och så började en färd över stock och sten. Jag tror inte hon varit så skraj och samtidigt skrattat så mycket sedan vi åkte berg och dalbana i Furviksparken 1962.

Så kom vi till ytterligare en insikt. Vad praktiskt det vore med rullstol - det är ju inte en kapitulation utan ett frihetsredskap för den som har dåliga ben - då kan hon följa med överallt och det vill hon ju. Sagt och gjort, den ständigt närvarande husläkaren skrev remiss igår och idag fick vi bekräftat att rullstol levereras på måndag. Ibland blir man överraskad över att Vårdsveriges kvarnar mal snabbt som tusan.

fredag 25 juni 2010

3000 på midsommaraftonfest på Hersby Hembygdsgård

Lövad Lovisa på Hersby Hembygdsgård alldeles nyss

Sollentuna Hembygdsförening - där Tabberaset råkar vara ordförande - arrangerade för vilken gång i ordningen som helst, midsommarfirande, idag med stångresning, blomsterbinderi, fiskdamm, varmkorv, spunnet socker, glass, läsk och kafé. Dessutom var handelsboden öppen och Sollentuna folkdansgille på plats med lekar för barnen, folkdans och folkmusik. Över 3000 vuxenbesökare + alla barn.

Erik Göransson, tidigare ordförande i Sollentuna Hembygdsförening, knyter blomster kring stången,

Lövad Alma på Hersby Hembygdsgård alldeles nyss

Hela Hembygdshersby dansar runt stången. Hembygdsföreningen som kunde räkna in över 3000 som betalat grindslant (bara vuxna)