tisdag 12 mars 2024

Det är klart att man kan äta ost till middag - bara ost!


Det finns ostar jag aldrig glömmer och ostar som passera med en axelryckning.

Jag är nog lite av ostnörd i den mening att jag fullkomligt kan omfamna en ost med kärlek och beroende.

Jag skrev för några veckor sedan om en Farmhouse från Kalmar. Har skurit skivor till frukostbrödet sedan dess. Har inte tröttnat riktigt än, men vet att jag kommer att göra det så småningom. Känns så långt skönt att vakna med smaken av en 95 månaders lagrad ost från Kalmar mejeri.

Idag blev det ostmiddag! Sju olika ostar som avsmakades i ordning av påtaglighet, allt dirigerat av August.

Några italienare, men flest franska och en ettrig portvinslagrad engelsman som final.

Te att dricka till, en first flush.

Allt ackompanjerat med läsning om ostarna ur Engelmanns ostbibel "Finsmakarens handbok om ost".

Läcker tisdag!

TILLÄGG ONSDAG:

Ostarna till middag igår var en Epoisses från Bourgogne, en Vacherin Frigourgeois från Schweiz, en Cusie fogil di från Italien (inlindad i kastenjeblad), en Morbier från Frankrike, en stilton portvin från England, en delice De Bourgogne och en honungschevre från Holland, samtliga från Wijnjas gross på Bergsgatan 20 i Stockholm.


Inga kommentarer: