tisdag 27 september 2022

Kolbulle med amerikafläsk och med sås av råa lingon

 


Middagen igår förbereddes redan i förrgår - för så är det (!)

En bra kolbullesmet vispas ihop i ett ögonblick MEN behöver ligga och svälla, mogna, fördjupas. Helst ett dygn i kylen.

Sex deciliter vatten vispas ihop med fem dl vetemjöl (jag använde stenmalt vete från TeVekvarn i Järvsö) och får sedan vila. Den ska vara helt slät och lite tjockare än filmjölk.

I några recept sägs att smeten ska saltas. Ge fan i det. Jag vet att mina kolbullar blir salta nog för jag använder torrsaltat så kallat Amerikafläsk. Alltså torrsaltat fett fläsk från suggrygg. Sååå underskattat.


Tärnar i en kubikcentimeter inklusive fettet och steker i het järnpanna.

Jodå för katten, man behöver inte en långhantlad skogspanna av plåt och en ivrigt brinnande eld. Den som vill kan laga kolbulle på spisen hemma och i en teflonpanna (om nu folk har kvar sådana bland sina köksutensilier vilket inte förvånar, men upprör en del) Bara pannan är het (och det går ju inte riktigt ihop med gammal teflon!). 

Sådär jag, fläsket förstekt (spara över flottet som blir och häll över fläskbitarna) och smeten klar.


Hetta upp en stekpanna helst då av gjutjärn. Smäll i en dryg matsked smör så det hoppar och fräser. Ta några matskedar fläsk med flott och rör hastigt. Skopa i några deciliter smet över fläsket och fördela över hela pannan. Låt vara tills det bryner i kanterna, bubblar och fräser av en härlig blandning av smet och flott. Känn hur fint kolbullen lossar. Vänd och stek på andra sidan tills "bullen" fått fin färg. För över till en stor tallrik. Servera med en råsaft av lingon. Skitgott och jag lovar - mättande.

(Blev lite över från från middagen så jag stekte en kolbulle med amerikafläsk till lunch.)


Kollade Wikipedias uppgifter om Kolbulle stämmer bra och kan alltså länkas till.

Här kan amerikafläsk handlas oline

Och här går det att handlas i butik.


Inga kommentarer: